Interactie met onze omgeving
Het 'in contact zijn met onze omgeving' is een steeds belangrijker onderdeel van onze taak en ons dagelijks werk. Op alle niveaus. Luisteren en in gesprek zijn met onze stakeholders is een onmisbare stap naar 'de goede dingen juist doen', een gedeeld begrip hebben van de uitdagingen waar we in de energietransitie voor staan en aangesloten zijn en blijven bij wat de omgeving van ons vraagt en eist. Onze missie is 'Samen werk maken van een leefwereld vol nieuwe energie'. Dat doen we actief op onze drie strategische speerpunten en op de door ons en onze stakeholders geprioriteerde materiële onderwerpen.
Het belang van deze materiële onderwerpen is ook terug te zien in de nevenfuncties die onze leden van de raad van bestuur vervullen. Zie ook Personalia raad van bestuur Stedin Groep.
Onze stakeholders
Onze stakeholders zijn de mensen, groepen of instanties die invloed hebben op Stedin Groep en andersom. De contacten met onze stakeholders zijn deels gestructureerd maar vinden afhankelijk van het onderwerp ook ad hoc plaats. Het publieke en gereguleerde karakter van Stedin Groep bepaalt voor een groot deel de onderstaande indeling in stakeholdergroepen.
- Intern: medewerkers
- Extern: particuliere en zakelijke klanten, aandeelhouders, investeerders en rating agencies, overheid, politiek, toezichthouders, energieketen, publieke organisaties, lokale omgeving, NGO's en maatschappelijke organisaties, leveranciers, media, lidmaatschappen, belangenverenigingen en brancheorganisaties, kennisinstellingen en partners.
Beleidsmakers en -kaders
Stedin Groep wil een verbindende rol spelen in de transitie naar een nieuw energiesysteem zodat deze veilig, duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar blijft. De kerntaken van ons als netbeheerder worden door de transitie geraakt en bestaande beleidskaders moeten worden aangepast om de nodige veranderingen mogelijk te maken. De belangen van Stedin Groep zijn hier, vanwege onze publieke functie, maatschappelijke belangen. We gaan constructief het gesprek aan met de stakeholders in het maatschappelijk veld en we brengen onze ervaring en expertise in. Meestal doen we dit in samenwerking met Netbeheer Nederland. Deze gesprekken worden altijd gevoerd door medewerkers van Stedin Groep. We huren niet structureel een Public Affairs bureau in. Ook doneert Stedin Groep geen gelden aan politici, politieke partijen of overheidsinstellingen.
Omgevingsmanagement
Voor de energietransitie zijn veel en soms grote aanpassingen nodig die ook om ruimtelijke aanpassingen vragen. Voor het maatschappelijk draagvlak hiervoor is strategisch omgevingsmanagement noodzakelijk. Om een gemeenschappelijk standpunt en draagvlak te creëren betrekken wij zo vroeg mogelijk andere organisaties en stakeholders om plannen op elkaar af te stemmen. We doen dit bijvoorbeeld door data over onze netten openbaar te maken en door convenanten en overeenkomsten voor structurele samenwerking af te sluiten met gemeenten en andere partijen. In 2022 gaat de een nieuwe Omgevingswet in werking en dan is participatie een vereiste waar het nu nog vrijblijvend is.
Maatschappelijk betrokken ondernemen
Vanuit onze maatschappelijke rol zijn we terughoudend met sponsoractiviteiten. Daarom baseren we onze keuze voor sponsoring of een financiële bijdrage op initiatieven waarbij we onze primaire kerntaken in de energietransitie zichtbaar maken en energiegebruikers mee nemen in de veranderende energiewereld. Ons belangrijkste initiatief in 2021 was ondersteuning van de Energiebank in Rotterdam en Den Haag.
De Energiebank heeft als doel om energie als eerste levensbehoefte beschikbaar te houden voor huishoudens, die te weinig geld hebben om hun energierekening te betalen. De hulp van Stedin zit zowel in mensen als in middelen. Twee medewerkers van Stedin geven als energiecoach adviezen om de energiekosten te verlagen. Daarnaast doneren we jaarlijks € 8.000. In 2021 was de Energiebank, samen met stichting Hartekind, ook weer één van de twee goede doelen als onderdeel van het eindejaarsgeschenk. Stedin-medewerkers konden kiezen voor een persoonlijk cadeau of voor een financiële bijdrage aan één van de twee goede doelen. Hierdoor konden we aan de Energiebank Rotterdam en Den Haag een bedrag van € 1.700 overhandigen. De doelstelling voor 2021 was om 200 huishoudens te ondersteunen en daarbij 80 actieve coaches in te zetten. Dit is ook de doelstelling voor 2022. Het resultaat in 2021 was het inzetten van 65 coaches en hebben we 80 huishoudens bezocht. De doelstelling is niet gehaald in verband met de restricties rondom Covid-19.
Daarnaast heeft Stedin op sportief vlak wieleractiviteiten gesponsord. Doel van deze sponsoring is de positionering van Stedin in Zeeland. Ook is een klein deel aangewend voor maatschappelijke initiatieven en goede doelen waarbij individuele Stedin-medewerkers een actieve rol hadden. In 2021 is het totale budget van Stedin voor sponsoring en financiële bijdragen € 30.750 (2020: € 36.000).
Daarnaast zetten wij ons actief en breed in voor een inclusieve samenleving.
In onderstaande tabel geven we zicht op de vele contacten die wij met onze belangrijkste stakeholders hebben.
Stakeholder | Toelichting | Materieel onderwerp |
|---|---|---|
Medewerkers |
| 78 |
Klant consument |
| 12347 |
Klant zakelijk |
| 1234567 |
Aandeelhouders Investeerders en |
| Alle materiële thema's 2578910 |
1Leveringszekerheid2 Betaalbare en efficiënte dienstverlening 3Klanttevredenheid 4Stakeholderdialoog en omgeving 5Investeren in infrastructuur 6Slimme netten, datatechnologie en innovatie 7Veiligheid en security |
Stakeholder | Toelichting | Materieel onderwerp |
|---|---|---|
Overheid |
| 1234567910 |
Politiek |
| 245610 |
Toezichthouders |
| 125678910 |
Energieketen |
| Alle materiële thema's |
Publieke organisaties |
| 1234567 |
Lokale omgeving |
| 3413 |
NGO's en maatschappelijke organisaties |
| 89 |
Leveranciers |
| 2347 |
Media |
| Alle materiële thema's |
Lidmaatschappen |
| 123467 |
Kennisinstellingen Partners |
| 468 8 567 |
