Voorspellen en sturen klantvraag

Om meer congestiegebieden in ons werkgebied te voorkomen, is het belangrijk om de klantvraag zo goed als mogelijk te kunnen voorspellen. Als we zien dat de grenzen van ons net op een specifieke locatie in zicht komen, kunnen we met de klanten die op zoek zijn naar (uitbreiding van) hun transportcapaciteit proactief naar alternatieven zoeken. Samen met klanten zoeken we in dat geval naar de best passende oplossingen, afhankelijk van de lokale situatie en het soort aansluiting. Ook publiceren we capaciteitskaarten zodat klanten die zoeken naar een locatie om zich te vestigen zien waar nog capaciteit beschikbaar is.

We willen goed inzicht hebben in de huidige belasting en spanningskwaliteit van ons net. Daarom zijn we, op het middenspanningsnet, in 2023 onder andere verder gegaan met de uitrol, ontwikkeling en het testen van de derde generatie digitalisering in middenspanningsruimtes: de ‘DA-3 boxen’. Met deze digitale meetinrichting krijgen we beter inzicht in de belasting, spanningskwaliteit en omgevingscondities (onder andere luchtvochtigheid en temperatuur) van middenspanningsstations. Ons doel is om binnen zeven jaar ruim 22.000 middenspanningsruimtes van deze slimme technologie te voorzien. De uitrol van DA3 verloopt tot nu toe helaas langzamer dan gedacht, omdat de implementatie veel vraagt van mensen, processen en systemen. Begin 2024 zijn de eerste DA-3 boxen geïnstalleerd en zijn we begonnen om in stappen op te schalen om ons doel in 2031 te behalen. Intussen onderzoeken we continu hoe we kunnen versnellen en of we eerder klaar kunnen zijn dan 2031.