'Diversiteit en inclusie verdienen de aandacht'

Voor Adri de Bruijne was 2023 zijn eerste volledige jaar als voorzitter van de Ondernemingsraad. Een jaar dat voor een groot deel in het teken stond van uitdagende thema’s als langetermijnfinanciering en diversiteit.

‘Met twintig leden vormen we een meedenkende, positief kritische OR die zich inzet voor het resultaat, zowel voor het personeel als voor de continuïteit van de onderneming’, begint Adri. ‘Het lukt ons meestal wel om heel vroeg in het proces aan te haken en met de RvB en RvC in gesprek te zijn. Zoals over de langetermijnfinanciering.’ Hét thema dat volgens Adri toch wel de boventoon voerde in 2023. ‘Dat gaf soms wel zorgen. Op een gegeven moment stelde ik CEO Koen Bogers de vraag: wat nou als het kabinet valt? Dat was eind 2022. In februari hebben we kaderafspraken gemaakt met andere netbeheerders. En toen viel van de zomer het kabinet, gelukkig zonder consequenties voor de financiering. Ook is de participatieovereenkomst voor advies aan de OR voorgelegd. Ja, over de financiering heeft veel overleg met de OR plaatsgevonden’, aldus de OR-voorzitter.

Met zorg voor Zeeland

‘DNWG had in 2023 ook onze aandacht nodig’, vervolgt Adri. DNWG heeft op operationeel vlak naast gas en elektra ook water onder hun hoede, waar dat in de rest van het Stedin-gebied niet zo is. ‘Omdat het onderdeel water niet binnen de strategie van Stedin past, is besloten om stap voor stap afscheid te nemen van dit onderdeel’, legt de voorzitter uit. ‘Om dit met zorg te kunnen doen, heb ik goed contact met directeur DNWG Andries Schouten en ben ik aanwezig bij zijn maandelijkse kick-off.’

Aandacht voor diversiteit

Verder heeft de OR afgelopen jaar de drie speerpunten opnieuw vastgesteld. Hiervan komen er twee voort vanuit het diversiteitsvraagstuk binnen Stedin. Zo was ‘diversiteit en inclusie’ volgens de OR teveel een containerbegrip geworden en heet het nu ‘Stedin voor iedereen’. En de OR Stedin spreekt nu over ‘vakbekwaamheid’, in plaats van ‘vakmanschap’. Een aantal keer per jaar bespreken OR, RvC en RvB tijdens het zogenaamde drieradenoverleg onderwerpen met elkaar vanuit verschillende perspectieven. Ook hier heeft de OR het onderwerp 'Stedin voor iedereen' aan de orde gesteld, want ‘diversiteit en inclusie verdienen aandacht’, vindt de OR-voorzitter.

Routekaart monteurs

'Een voorbeeld van wat wij als OR vorig jaar echt concreet hebben kunnen betekenen is de implementatie van de Routekaart monteurs’, vertelt Adri. Binnen de verschillende ketens ervaren monteurs soms grote verschillen in taken en werkbeleving. ‘Met deze routekaart willen we daar meer uniformiteit in brengen en ervoor zorgen dat binnen elke keten dezelfde kansen voor ontwikkeling en werkbeleving aanwezig zijn.’

Bevlogenheid

Terugkijkend is Adri er trots op om te zien hoe de OR het afgelopen jaar nog meer is gegroeid en de ruimte heeft gekregen om zich verder te ontwikkelen, onder andere door de goede positie die de OR binnen Stedin heeft. Misschien komt het daardoor wel dat Adri na bijna tien jaar nog steeds zo bevlogen is: ‘Al vanaf het begin vond ik dat als ik ergens instap, ik ook echt een bijdrage moet kunnen leveren. Dat zag ik toen zo en dat zie ik nu nog steeds zo.’