46. Winstbestemming

Voorstel winstbestemming 2023

De statuten van Stedin Holding N.V. bevatten nadere bepalingen omtrent de winstbestemming. De statuten benoemen dat de houders van de cumulatief preferente aandelen jaarlijks recht hebben op 3% rendement. De uitkering van dit rendement staat ter discretie van de Raad van Bestuur, waarbij goedkeuring door de Raad van Commissarissen benodigd is. Indien het preferente dividend niet wordt uitgekeerd, wordt dit toegevoegd aan de preferente winstreserve.

Vanaf het boekjaar 2023 is, naar aanleiding van de toetreding van de Staat, een nieuw dividendbeleid van kracht. Hierover is in het aandeelhoudersconvenant opgenomen dat de uitkeerbare winst over elk van de boekjaren 2023 tot en met 2032 wordt bepaald aan de hand van staffels, welke afhankelijk zijn van de hoogte van de winst, exclusief bijzondere baten. De staffels zijn in de tabel hiernaast toegelicht, alsook in Statutaire winstbestemming. De uitkeerbare winst staat ter beschikking aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De Raad van Bestuur doet, met goedkeuring van de Raad van Commissarissen, een aanbeveling aan de AVA omtrent het uit te keren bedrag. De AVA kan besluiten tot gehele of gedeeltelijke uitkering van dit bedrag.

De Raad van Bestuur is voornemens om, met goedkeuring van de Raad van Commissarissen, het preferente dividend ter grootte van 6 miljoen uit te keren aan de preferente aandeelhouders. Dit betekent over 2023 een uitkering van 14,42 per preferent aandeel.

Daarnaast is de Raad van Bestuur voornemens om een bedrag van 105,8 miljoen, toe te voegen aan de overige reserves.

De voorgestelde winstbestemming van Stedin Holding N.V. kan als volgt worden gespecificeerd:

x 1 miljoen

2022*

Resultaat na belastingen

43,6

Resultaat toe te rekenen aan houders achtergestelde eeuwigdurende obligatielening Stedin Holding N.V.

Resultaat toe te rekenen aan de aandeelhouders van Stedin Holding N.V.

38,0

Uit te keren cumulatief preferent dividend

Bijzondere baten:

Verkoopresultaat TUMS 50%

Voor uitkering aan gewone aandeelhouders beschikbare winst

31,1

Toevoeging aan overige reserves op basis van staffels

10% van winst tot 20.000.000

2,0

70% van winst tussen 20.000.000 en 100.000.000

56,0

82% van winst boven 100.000.000

47,8

Totaal

Uitkeerbare winst ter beschikking van de AVA

52,4

15,6

Toevoeging aan de overige reserves

15,6

1. * Het AVA besluit tot dividenduitkering over 2022 is gebaseerd op de vastgestelde jaarrekening 2022. Het nieuwe dividendbeleid en de stelselwijziging inzake de waardering van de materiële vaste activa hebben hier geen invloed op. Derhalve zijn de vergelijkende cijfers in deze tabel niet aangepast.

Aan de AVA wordt aanbevolen te besluiten tot een dividenduitkering van 52,4 miljoen. Dit betekent een uitkering van 9,30 per aandeel (2022: 3,13 per aandeel), gebaseerd op het aantal gewone aandelen uitstaand per 31 december 2023 (5.642.732 aandelen). Het daadwerkelijke aantal aandelen waarover dividend wordt uitgekeerd en daarmee het daadwerkelijke bedrag per aandeel kan nog wijzigen, afhankelijk van de mogelijke toetreding van nieuwe aandeelhouders en de finale besluitvorming daaromtrent, zoals wordt geagendeerd voor de AVA van eind maart 2024.

Het voorstel voor winstbestemming is niet in de balans per 31 december 2023 verwerkt.

Rotterdam, 16 februari 2024

Stedin Holding N.V.

Raad van Bestuur

Raad van commissarissen