29. Niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen

De niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen worden gepresenteerd tegen nominale waarde.

Inkoopverplichtingen energie

Stedin Groep is inkoopverplichtingen voor energie aangegaan voor het compenseren van het administratief en technisch netverlies. Omdat op deze inkoopcontracten de ‘own use exception’ van toepassing is, worden ze niet in de jaarrekening verwerkt. De geschatte verplichting op basis van in 2023 geldende tarieven bedraagt 646 miljoen (2022: 923 miljoen) en heeft betrekking op de periode 2024 tot en met 2030. De tarieven van de inkoopverplichting voor 2024 zijn voor een groot gedeelte reeds gefixeerd in lijn met onze inkoopstrategie. In het geval dat tarieven nog niet zijn gefixeerd, gebruikt Stedin Groep de verwachte tarieven op de energiemarkt voor het desbetreffende leveringsjaar zoals deze golden per 31 december 2023. Gegeven de afhankelijkheid van mogelijke toekomstige schommelingen van tarieven op de energiemarkt is de toekomstige omvang van de verplichting volatiel.

Investeringsverplichtingen

Stedin Groep is investeringsverplichtingen aangegaan voor de levering van transformatoren, prefab stations en slimme meters. Per 31 december 2023 resteert een totaalbedrag van 112 miljoen voor transformatoren (2022: - miljoen), 50 miljoen voor prefab stations (2022: - miljoen) en 19 miljoen voor slimme meters (2022: 32 miljoen). De investeringsverplichtingen zijn aangegaan tot en met 2027.

Garanties

Stedin Groep heeft aan derden concern- en bankgaranties verstrekt ter grootte van 1 miljoen (2022: 1 miljoen). Hiervan is 0 miljoen (2022: 0 miljoen) door Stedin Holding N.V. afgegeven. Deze garantie is verstrekt door een dochteronderneming.

Stedin Groep heeft een bestuurdersaansprakelijkheid verzekering afgesloten ten behoeve van de leden van de Raad van Commissarissen, de leden van de Raad van Bestuur, de directie en andere bestuurders binnen Stedin Groep. Voor zover mogelijk worden de bestuurders onder specifieke voorwaarden door Stedin Groep gevrijwaard voor kosten in verband met civiel-, straf- of administratiefrechtelijke procedures waarin zij vanwege hun functie zouden kunnen worden betrokken.

Resultaten meetdomein

De tarieven die Stedin als netbeheerder in rekening brengt voor de kleinverbruiksmeters zijn gereguleerd en gebaseerd op de Ministeriële Regeling Meettarieven (MR). Hierin is geregeld hoe de ACM deze tarieven vaststelt. De maximale tarieven die netbeheerders mogen hanteren zijn op dit moment gebaseerd op de tarieven van 2005, plus een jaarlijkse inflatiecorrectie op basis van de consumentenprijsindex. Sinds 2011 monitort de ACM de kosten die gemoeid zijn met het uitvoeren van de meettaak. Hierbij is het de bedoeling dat het project 'Grootschalige Aanbiedingsperiode slimme meters' (GSA) uit de behaalde rendementen gefinancierd kan worden. De MR borgt dat de consument uiteindelijk niet meer dan de kostendekkende tarieven betaalt. Om dit te bereiken kan de ACM de behaalde rendementen in toekomstige tarievenbesluiten betrekken. In 2021 is de GSA afgelopen nadat Stedin 100% van zijn klanten een slimme meter heeft aangeboden en bij meer dan 80% daadwerkelijk een slimme meter heeft geïnstalleerd. Daarbovenop houdt Stedin ook al rekening met de extra opdracht van EZK om te pogen een nog hogere realisatiegraad te bereiken de komende jaren. In de afgelopen jaren zijn de overwinsten door middel van tariefverlagingen teruggegeven aan de consument. Per jaareinde 2023 zijn de geschatte overwinsten gedaald tot 74 miljoen negatief. Na afronding van de reguleringsdata 2023 kan de werkelijke stand van de overwinsten eind 2023 worden bepaald. Eind 2022 bedroegen deze 21 miljoen negatief, een lager bedrag dan eerder ingeschat. Stedin heeft als doel om eind 2026 ongeveer op nul uit te komen, om zo zonder grote nacalculaties de nieuwe reguleringsperiode vanaf 2027 in te gaan, waarbij het meetdomein onderdeel zal worden van de maatstafconcurrentie.

Juridische procedures

Stedin Groep is betrokken bij een aantal juridische en regulatorische claims en procedures die verband houden met de bedrijfsactiviteiten, ofwel als eiser ofwel als gedaagde. De bedragen die bij sommige van deze zaken worden geëist zijn significant voor de geconsolideerde jaarrekening. Aansprakelijkheden en voorwaardelijke verplichtingen in relatie tot deze claims en procedures worden periodiek beoordeeld op basis van de meest recente beschikbare informatie. Een voorziening wordt alleen getroffen als een negatieve uitkomst van de procedure ‘waarschijnlijk’ wordt geacht en het bedrag van het verwachte verlies redelijkerwijs kan worden ingeschat, zie24 Overige voorzieningen.

Stedin is met een aantal gemeenten verwikkeld in juridische geschillen inzake precariobelasting. In totaal betreft het een potentieel door Stedin terug te vorderen bedrag van 37 miljoen (2022: 37 miljoen). Gezien de onzekerheden zijn deze potentiële vorderingen niet verantwoord in de balans per 31 december 2023.

Rendant

Stedin is door de Minister van EZK aangewezen als netbeheerder voor een elektriciteits- en een gasnet van een derde partij. Naar aanleiding van een afgeronde procedure bij de rechtbank heeft Stedin in 2022 de volledige - zowel juridische alsook economische - eigendom verkregen ten aanzien van dit elektriciteits- en gasnet tegen betaling van 1,6 miljoen. Dit bedrag is reeds verantwoord in de jaarrekening. De definitieve waardering van deze overgenomen activa is echter nog onbekend en zal middels een bindend adviesprocedure worden vastgesteld. De uitkomst van deze procedure wordt verwacht in de loop van 2024. Gezien de huidige onzekerheden omtrent de definitieve waardering, is geen terug te vorderen bedrag dan wel extra verplichting opgenomen in de jaarrekening per 31 december 2023.

Fiscale eenheid

Stedin Holding N.V. vormt een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting met al haar dochterondernemingen zoals opgenomen in 36 Overzicht kapitaalbelangen, met uitzondering van Infradock B.V. De vennootschappen, waaronder Stedin Holding N.V., die deel uitmaken van een fiscale eenheid zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de belastingschulden van die fiscale eenheid.

Stedin Holding N.V. vormt een fiscale eenheid voor de omzetbelasting met al haar dochterondernemingen zoals opgenomen in 36 Overzicht kapitaalbelangen, met uitzondering van Infradock B.V. De vennootschappen, waaronder Stedin Holding N.V., die deel uitmaken van een fiscale eenheid, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de belastingschulden van die fiscale eenheid.

Cashpool

Stedin Holding N.V., Stedin Groep Services B.V., Stedin Groep Personeels B.V. en NetVerder B.V. Maken deel uit van een cashpool op basis van een 'zero balancing agreement' en zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de tekorten binnen deze cashpool.