6. Personeels­kosten

Totaal

537

466

De personeelskosten zijn gestegen met 71 miljoen ten opzichte van voorgaand jaar.

Deze toename wordt met name veroorzaakt door gestegen salarissen als gevolg van CAO-verhogingen en een hoger aantal medewerkers. Daarnaast zijn de kosten voor inhuur van personeel toegenomen als gevolg van hogere tarieven en een hoger aantal externen.

Met ingang van de jaarrekening 2023 zijn de inhuurkosten van personeel bruto gepresenteerd. Direct aan eigen investeringsprojecten toegerekende uren van ingehuurd personeel worden als onderdeel van de geactiveerde productie eigen bedrijf in mindering gebracht op de totale bedrijfskosten. Dit betreft een bedrag van 23 miljoen (2022: 13 miljoen). De vergelijkende cijfers zijn overeenkomstig aangepast. Zie ook 9 Geactiveerde productie eigen bedrijf.

De kosten van het persoonlijk budget van eigen personeel werden voorheen deels als onderdeel van de overige personeelskosten verantwoord. Met ingang van de jaarrekening 2023 worden deze volledig als onderdeel van de salariskosten verantwoord. De vergelijkende cijfers zijn met € 22 miljoen aangepast.

6.1 Personeelsaantallen

Gemiddeld aantal interne medewerkers (in FTE)

Stedin

4.073

3.781

DNWG Infra

290

271

NetVerder

9

7

Totaal gemiddeld aantal interne medewerkers (in FTE)

4.372

4.059

Waarvan werkzaam buiten Nederland

Waarvan man

Waarvan vrouw

6.2 Bezoldiging bestuurders en commissarissen

Deze toelichting bevat de op grond van Titel 9 Boek 2 BW en IAS 24 voorgeschreven informatie inzake de bezoldiging van bestuurders en commissarissen. De WNT-verantwoording van Stedin Netbeheer B.V. wordt op een later moment gepubliceerd, in afwachting van duidelijkheid omtrent het controleprotocol WNT 2023. De leden van de Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen kwalificeren als 'key management' in de zin van IAS 24.

6.2.1 Bezoldiging Raad van Bestuur

De leden van de Raad van Bestuur van Stedin Groep zijn allen in dienst van Stedin Groep Personeels B.V. De RvB leden hebben een fulltime dienstverband (1,0 fte) en verrichten werkzaamheden voor de verschillende groepsonderdelen, in het bijzonder Stedin Netbeheer B.V.

Gegevens 2023 x 1

253.211

252.116

6.2.2 Bezoldiging Raad van Commissarissen

De samenstelling van de Raad van Commissarissen is in 2023 niet gewijzigd. De voorzitter en vier overige leden van de RvC vervullen deze functie anders dan op grond van een dienstverband.

x 1

Doede Vierstra

Hanne Buis

Theo Eysink

Arco Groothedde

Annie Krist

Lid

33.450

22.300

Gegevens 2022

Lid

32.400

21.600

Een toelichting op de beloning van overige functionarissen in dienst van Stedin Groep is te lezen in de Remuneratie­rapportage over 2023.