Voortgang energietransitie

Nederland bevindt zich volop in de overgangsfase van een fossiel energiesysteem (gecentraliseerde grootschalige opwek van energie uit steenkool, olie en aardgas) naar een systeem van schone, duurzame en decentraal opgewekte energie. De klimaatambities van 55% CO2-reductie in 2030 en de daarmee gepaard gaande transitie stelt nieuwe eisen aan ons energiesysteem en vraagt een andere rol van ons als netbeheerder.

Voortgang energietransitie in beeld

De infographic 'Voortgang energietransitie in Stedin gebied tot en met 2030' op de volgende pagina, brengt de opgave van de energietransitie in ons verzorgingsgebied in beeld en laat zien waar we staan in de realisatie van de ambitieuze doelstellingen. We laten hiermee zien hoeveel duurzame energie wij verwachten te moeten aansluiten op ons elektriciteitsnet, welke ontwikkelingen op gebied van duurzamer wonen, werken en vervoer invloed hebben op de klantvraag en daarmee op onze investeringen richting 2030 én hoeveel we daarvan gerealiseerd hebben sinds 2022. In 2023 hebben we doorgerekend wat de aangepaste klimaatambities (55% CO2-reductie) betekenen voor de investeringsopgave van Stedin. We zien daarin een forse toename ten opzichte van eerdere doorrekeningen. De wijzigingen in onze opgave hebben we verwerkt in de kolom 'Investeringen' in de infographic.

Duurzame energie

De verwachte opgave en de impact die de energietransitie op Stedin heeft, is continu in beweging. We verbeteren en actualiseren de infographic dan ook continu. We zien een systeem ontstaan waarin verschillende energiedragers gezamenlijk leiden tot een duurzaam energielandschap. Naast de elektrificatie via wind en zon dragen warmte, waterstof, groen gas en batterijen elk op hun eigen manier bij aan het duurzame energiesysteem. Deze laatste vier hebben we dan ook toegevoegd aan de infographic. We vullen de infographic in de toekomst aan met de verwachtingen over omvang en realisatie van deze en mogelijk nieuwe energiedragers.

Warmte, waterstof en groen gas

Voor de verwarming van bestaande woningen stappen we steeds meer af van het gebruik van aardgas. Een goed alternatief voor verwarming van woningen is in veel gevallen het plaatsen van (deels) elektrische warmtepompen. Om de vraag naar capaciteit op het elektriciteitsnet te verlagen wordt echter ook steeds meer gekeken naar duurzame alternatieven zoals groen gas en waterstof. Waterstof wordt momenteel vooral gebruikt als grondstof voor de industrie.

De verwachting, gebaseerd op bijvoorbeeld aanbevelingen uit de Integrale Infrastructuurverkenning 2030-2050 (II3050), is dat waterstof ook als energiedrager een rol kan gaan spelen, bijvoorbeeld in de gebouwde omgeving. Meerdere analyses, waaronder het Openingsbod van Stedin en de Startanalyse van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), laten zien dat verwarming met een duurzaam gas in sommige buurten maatschappelijk het goedkoopste alternatief is voor aardgas. Daarom moeten we ervoor zorgen dat ons gasnet op orde blijft. Dat doen we door voldoende te investeren in onderhoud en vervanging en ook hier te werken aan digitalisering van het net.

Daarnaast bereiden we ons voor op de groei en verduurzaming van collectieve warmtesystemen. Dit in reactie op het wetsvoorstel Wet collectieve warmte (Wcw).

Wonen, werken en vervoer

De aangescherpte klimaatdoelstellingen en de hieruit volgende verwachte stijging van de klantvraag vanuit wonen, werken en vervoer zijn in 2023 doorgerekend in onze investeringsplannen. Een illustratie van de impact hiervan op ons werkpakket ziet u onder de kolom 'Investeringen Stedin' in de infographic op de vorige pagina. Over deze investeringen leest u meer in de volgende paragraaf.

Investeringen

We moeten veel meer, en veel sneller bouwen. Maar dat gaat op dit moment nog niet snel genoeg. Daarom heeft Stedin een strategie ontwikkeld met volledige focus op sneller bouwen, beter benutten en goed beheren van onze netten. 2023 is het eerste jaar waarin we volgens deze nieuwe strategie hebben gewerkt. Welke resultaten dat tot nu toe heeft opgeleverd ten opzichte van onze doelstellingen, staat in het hoofdstuk ‘Alles op verder versnellen’.