Een duurzaam energiesysteem op wijkniveau: met het Stedin-innovatieproject Smart Solar Charging slaan we lokaal opgewekte zonne-energie in (deel)auto’s op via een slim en dynamisch snellaad- en opslagsysteem (Vehicle2Grid). De auto wordt zo onderdeel van het energiesysteem. Dit creëert flexibele opslagcapaciteit die pieken op het elektriciteitsnet reduceert. De lokaal opgewekte energie wordt op een later moment, als de vraag en de prijs hoog zijn, vrijgegeven aan de wijk. Dit systeem wordt ook wel ‘bidirectioneel’ genoemd.
2019 stond in het teken van opschaling. Zo onthulde Koning Willem-Alexander op 21 maart 2019 de wereldprimeur van dit duurzame energie- en mobiliteitssysteem in de proeftuin in de Utrechtse woonwijk Lombok. Daarnaast bouwt Triodos Bank in Zeist momenteel het grootste bidirectionele laadplein ter wereld. Ook ontwikkelt de gemeente Utrecht dit jaar een bidirectioneel stadsnetwerk van 145 laadpalen aan de openbare weg. In oktober 2019 volgde tot slot ook het Utrecht Science Park: met 32 Smart Solar Charging laadpunten is de eerste campus ter wereld die bidirectioneel laden mogelijk maakt.
Nationale Agenda Laadinfrastructuur
De Nationale Agenda Laadinfrastructuur, of kortweg NAL, geeft concreet vorm aan de uitdaging waar we voor staan: 1,8 miljoen laadpunten in 2030. Nu staan er circa 50.000 laadpalen in Nederland. Binnen de NAL is gekozen voor een regionale aanpak. Stedin wordt een belangrijke partner bij het opstellen van de regionale plannen in ons werkgebied. Zo wordt er steeds rekening gehouden met een evenwichtige belasting van het energienetwerk. In de NAL is specifiek een passage opgenomen over de uitrol van private laadinfra. Belangrijkste uitgangspunt is hierbij dat er eenduidige afspraken gemaakt moeten worden op welke wijze de semipublieke en private laadinfrastructuur, op bijvoorbeeld bedrijventerreinen en parkeergarages, bijdragen aan de publieke laadbehoefte.
Samen schakelen/Innovatie
Lokaal smart grid bij stadion ADO Den Haag
Bij het voetbalstadion van ADO Den Haag heeft Stedin samen met Scholt Energy een lokaal smart grid gerealiseerd. Het stadion heeft een bijzonder patroon van netbelasting: bij thuiswedstrijden een hoge piek en daar tussenin relatief laag. Bovendien heeft het stadion een fors zonnedak van 700 kWp dat op zonnige zomerdagen voor een flinke piek kan zorgen. Ook zijn er 30 laadpunten voor elektrische auto’s, waarvoor de gemeente Den Haag bij voorkeur de zonne-energie gebruikt.
Scholt Energy heeft bij leverancier Alfen een batterij van ruim 750 kWh bij het stadion geplaatst. A3 stakeholders op een evenementenlocatie zich vertalen in netbelasting.
Groei van het aantal laadpunten in ons verzorgingsgebied
Stedin Groep heeft in 2019 een aandeel van 39% van het landelijk aantal publieke en semi-publieke laadpunten en 30% van het landelijk aantal laadpunten voor snelladen.