Betaalbare en efficiënte dienstverlening

In een efficiënte bedrijfsvoering zijn slim en digitaal de norm. Efficiency betekent kostenbesparing maar tegelijkertijd ook een verkorting van doorlooptijden, minder overlast voor omwonenden en een hogere klanttevredenheid. Hieronder geven we een aantal voorbeelden van wat dit oplevert.

Multidisciplinair, efficiency en klanttevredenheid hand in hand

Door 'onder de grond' samen te werken met partners weten wij flink schaalvoordeel te behalen. Wij hebben nu samenwerkingsovereenkomsten met waterbedrijven Evides, Vitens en Dunea. Met name met Evides is er veel overlap in het werkgebied. Op dit moment zijn er maar liefst 70 projecten waarbij Stedin en Evides de handen ineenslaan. Puur door op hetzelfde moment te werken, bereiken we al een kostenreductie van 6%. Uiteindelijk kunnen we toe naar 20% kostenreductie, is onze verwachting. Daarnaast zijn er voordelen voor de omgeving, zoals minder overlast in de straat. Er zit in deze multidisciplinaire aanpak enorm veel potentie, doordat we nog veel meer kosten kunnen ontdubbelen. Wij gaan dit in 2020 verder uitbouwen. Vanaf 1 januari 2021 gaan we vaker één aannemer op onze gezamenlijke werkzaamheden zetten. Zo spelen we in op de schaarste aan aannemers en houden we de kosten in toom.

Samen schakelen
Samenwerken in Waalhaven-Zuid

In Waalhaven-Zuid, een gebied met uitzicht op de Rotterdamse havens, zijn Evides en Stedin samen onder de grond aan het werk. Waalhaven-Zuid is een enorm gebied van 105 hectare dat volledig wordt heringericht. Het is ook een complex gebied, met verontreinigd havenslib en niet-gesprongen explosieven waar we de bereikbaarheid moeten garanderen voor transportbedrijven. In totaal gaat het om het vervangen van 5,8 km gietijzeren gasleiding door PE- gasleiding, het vervangen van 3,3 km laagspanning en 1,2 km middenspanning. We doen de vervanging gelijktijdig met Evides. Er is 1 uitvoeringsteam. Dat is verantwoordelijk voor uitvoer, voortgang, veiligheid, bereikbaarheid en omgevingsmanagement binnen het gebied. Bijzonder is dat Havenbedrijf Rotterdam en de gemeente Rotterdam ook intensief betrokken zijn bij het project. Deze samenwerking levert veel op. Denk aan minder overlast voor de omgeving en een kostenverlaging van naar verwachting 15%. Maar ook de uitwisseling van kennis, zoals het werken met een proactieve veiligheidscultuur, is van waarde. Het project, dat is gestart in augustus 2018, moet september 2020 worden opgeleverd.

First Time Right

Binnen Stedin vinden we het belangrijk om het werk in één keer goed te doen. Dit leidt tot meer efficiency, effectiviteit, veiligheid en klanttevredenheid. We hebben binnen diverse processen metingen ingericht, die de First Time Right inzichtelijk maken. Binnen Aanleg & Vervanging is het in één keer juist en volledig aanleveren van gegevens van het buiten uitgevoerde werk een prioriteit. In 2019 lukte dit in 81% van de gevallen. Dit is een lichte verbetering ten opzichte van 2018. Ook bij de grootschalige uitrol van slimme meters streven we ernaar om het zo veel mogelijk in één keer goed te doen, zodat we weinig extra werk hebben en niet nog een keer naar dezelfde klant terug moeten. Ook dit lukt in ongeveer vier van de vijf gevallen.

Procesverbetering met aannemers

Met onze belangrijkste aannemers hebben we drie jaar geleden een raamovereenkomst gesloten. Eind 2018 zijn de overeenkomsten met twee jaar verlengd en zijn we gestart met het voorbereiden van procesverbeteringen. Hierdoor kunnen we de gevraagde en geboden inzet van personeel beter op elkaar afstemmen en voeren aannemers nu een groter deel van de voorbereidende activiteiten uit. Dit werkt efficiënter. Daarnaast verbeteren we de kwaliteit van de oplevering. De implementatie is 1 januari 2019 gestart.

Efficiënt aansluiten laadpalen elektrische auto's

Het aantal elektrische auto's in Nederland groeit ieder jaar weer harder. De vraag naar elektrische oplaadpunten zal naar verwachting de komende tijd verdubbelen. Net als voor andere aansluitingen geldt voor het aansluiten van laadpalen een termijn van 18 weken. Stedin werkt in Utrecht, Den Haag en Rotterdam met succes aan een efficiënte werkwijze om laadpalen snel en tegen lagere kosten te plaatsen. Bij het plaatsen van laadpalen zijn drie partijen betrokken: de gemeente, de exploitant van de laadpaal en de netbeheerder. In de praktijk lopen de werkzaamheden die deze drie partijen uitvoeren niet altijd gelijk op. Dan komt het voor dat er eerst een parkeervak wordt gereserveerd en er pas weken later een laadpaal staat. Dit tot frustratie van bewoners en berijders van elektrische auto's. De nieuwe werkwijze lost dit op. De drie betrokken partijen wijzen één partij aan die gemachtigd is om alle handelingen in één keer te doen.

Centralisatie ondersteunende werkzaamheden

Stedin maakt de energietransitie mogelijk door focus op kerntaken. Ook intern wordt deze lijn doorgetrokken. Ondersteunende processen worden zoveel mogelijk gecentraliseerd zodat operationele afdelingen zich kunnen richten op de kerntaken. In 2019 zijn we gestart met het slim bundelen en standaardiseren van administratieve werkzaamheden. Zo ontstaat een hogere kwaliteit en meer efficiency. Dit zal naar verwachting 25 – 30% lagere kosten met zich meebrengen.

Over de besparingen die ons 5-jarig efficiencyprogramma oplevert, leest u meer in het hoofdstuk Financieel resultaat.

‘Ans Groenewegen van Dunea:
Dunea en Stedin inspireren elkaar met kennis met als doel synergie. We stemmen korte- en langetermijn investeringen in onze infra en relevante planningen met elkaar af. Het is onze ambitie om dat óók in een driehoek met gemeenten te doen. Dat leidt aantoon­baar tot minder maatschappelijke kosten en overlast voor de klant’

Ans Groenewegen (Dunea Duin & Water) en Gijs Lambooij (Stedin Netbeheer) zijn allebei Strategisch Omgevingsmanager.
Gijs Lambooij: 'Echte samenwerking is gebaseerd op vertrouwen. Dit vertrouwen bouw je door zo vroeg mogelijk ‘samen te schakelen’. Dat is precies wat Dunea en Stedin doen. Mooie voorbeelden daarvan zijn het werken met een convenant waarbij uitvoering zo vroeg mogelijk op elkaar wordt afgestemd. Maar ook bij werkzaamheden in de complexe binnenstad waar we gezamenlijk vroeg in gesprek gaan met gemeenten en omgeving over nut, noodzaak en wijze van uitvoering van de werkzaamheden. '