We kijken in eerste instantie naar alles wat binnen onze eigen beïnvloedingssfeer ligt om doelmatig en efficiënt te zijn. Zo kijken we kritisch naar de (timing) van onze investeringen en is er in 2018 een vijfjarig efficiencyprogramma gestart dat moet leiden tot een besparing van € 150 miljoen op de bedrijfslasten. Daarvan is eind 2020 € 109 miljoen gerealiseerd. In 2020 hebben we ons efficiencyprogramma nog een keer onder de loep genomen en de ambitie opgehoogd naar €180 miljoen. De looptijd van ons efficiencyprogramma is verlengd van 2022 tot 2025. Dit is met name gedreven doordat we zien dat we de besparingen tot op heden goed weten te realiseren. In 2021 gaan we onderzoeken welke aanvullende stappen we nog kunnen zetten tot aan het einde van het aankomende reguleringskader in 2026. Hoewel we scherp sturen op continue verbetering van efficiency, zal dit onvoldoende zijn om de investeringen voor de energietransitie volledig te financieren.
En wat als we er niet in slagen om onze financiële positie te versterken? Dan kunnen we in een scenario terechtkomen waarin we niet de benodigde investeringen kunnen doen om het gewenste tempo van de energietransitie te realiseren. Of een scenario waarin we meer moeten lenen, met een lagere rating en hogere rentelast als gevolg en ook dit kan mogelijk zijn weerslag hebben op het niveau van de benodigde investeringen. Beide scenario’s zijn wat ons betreft niet wenselijk. We maken vandaag de beleidskeuzes op grond waarvan we over een aantal jaren onze opgave in de energietransitie moeten waarmaken. Het is van belang om dat samen te doen en vanuit een financieel gezond perspectief.
Hoeveelheid werk neemt toe, schaarste arbeidsmarkt
De energietransitie is in volle gang en dit heeft gevolgen voor Stedin. Het betekent een forse toename van het aantal nieuwe aansluitingen en netverzwaringen. We zitten aan tafel in verschillende samenwerkingsverbanden om keuzes te maken en moeten de verschillende scenario’s doorrekenen, inclusief de impact die dat heeft op onze netten. Ook vraagt de energietransitie een grotere rol voor netbeheerders in het ontsluiten van data en is er een stevige inbreng nodig van Stedin in het debat over het energiebeleid, marktordening van bijvoorbeeld warmte en waterstof, en financiering van deze energietransitie. Deze uitdaging heeft impact op hoe we ons personeelsbestand moeten vormgeven.
Om goed zicht te hebben op de huidige en de toekomstig benodigde capaciteit en competenties is in 2019 een systeem opgezet van strategische personeelsplanning. In 2020 hebben we goed gebruik kunnen maken van de eerste inzichten. We zien dat we, dankzij de inzet van onze eigen bedrijfsschool, voldoende junior-monteurs hebben. Er ontstaat meer krapte in de midden en zwaardere technische rollen en op IT-gebied. We hebben op basis van deze inzichten verder koers gezet om meer te differentiëren naar huidige en toekomstige collega’s en in te zetten op in- en doorstroom.
Strategische initiatieven
Binnen onze strategische speerpunten 'Beter netbeheer' en 'Energietransitie mogelijk maken', richten we ons op vier veranderprojecten die een belangrijke bijdrage leveren aan de realisatie van onze strategie. Dit zijn: Klantgericht aansluiten, Multidisciplinaire samenwerking, Duurzame energietransitie en System operator.
1. Klantgericht aansluiten; op tijd en op maat tegen de laagste maatschappelijke kosten
Door onder meer zo veel mogelijk te digitaliseren, willen we eind 2022 een verbetering hebben gerealiseerd in de doorlooptijden: 80% van onze klanten willen we aansluiten binnen 4 weken als de klant dit wenst. Ook zetten we in op een klantgemakscore van 80% en een productiviteitsverhoging van 40%. Het beoogde resultaat is dat de tevreden klant op tijd en op maat tegen de laagst mogelijk maatschappelijke kosten bediend wordt.
3. Duurzame energietransitie; klaar voor de toekomst
Om de klimaatakkoorddoelen te behalen, zijn we ons als netbeheerder aan het voorbereiden op een toekomst met een nieuw energiesysteem. Het strategisch initiatief duurzame energietransitie is erop gericht de nieuwe werkwijze te verankeren in de Stedin-organisatie. Zo voorspellen we netcapaciteit en creëren we toekomstscenario’s. Ook zijn we intensief in gesprek met stakeholders.
2. Multidisciplinair; efficiency en klanttevredenheid hand in hand
Multidisciplinair werken is gericht op het realiseren van de samenwerking met andere partijen zoals met de drinkwaterbedrijven in ons verzorgingsgebied. We werken allemaal in de ondergrond. Door multidisciplinair werken kunnen we onze werkzaamheden efficiënter uitvoeren, besparingen realiseren, schaars personeel beter benutten en overlast voor omwonenden verminderen.
4. System operator; regisseur van het energiesysteem
Binnen dit initiatief breiden we onze rol als beheerder van fysieke netten uit met het beheer van de digitale informatiestromen. We wisselen steeds meer informatie uit met klanten, gemeenten, marktpartijen en andere netbeheerders over onder andere beschikbare netcapaciteit. Zo worden wij een regisseur van het energiesysteem: een system operator.
Interview Jeroen Grond, directeur Veiligheid en voorzitter crisisteam (SST)
‘Het grootste risico? Dat 30% van het personeel had kunnen uitvallen’
Het zijn hectische maanden geweest voor het crisisteam van Stedin Groep: maandenlang draaide het lange dagen om alles rond Covid-19 goed in te richten voor de organisatie. ‘Als Stedin hebben we een belangrijke rol om de vitale infrastructuur in Nederland draaiende te houden.’
‘Ik weet het nog goed’, zegt directeur Veiligheid, Jeroen Grond namens het crisisteam. ‘Het was een zaterdagavond half februari toen onze collega’s van Enexis binnenskamers groot alarm sloegen. In Noord-Brabant waren de eerste gevallen van corona gesignaleerd en de situatie zag er niet goed uit. Dat was het moment dat we bij Stedin het corona draaiboek zijn gaan ontwikkelen.' Het grootste risico? 'Dat 30% van het personeel zou kunnen uitvallen, met alle negatieve effecten van dien voor onze dienstverlening. Al snel hebben we de crisisorganisatie opgeschaald naar fase 3. Dit is het op een na hoogste niveau binnen het crisisplan en dat hebben we nog nooit hoeven te hanteren binnen Stedin. Praktisch betekende het dat er een crisisteam werd ingericht dat de leiding kreeg, terwijl de reguliere crisisorganisatie doorging, bijvoorbeeld voor storingen. Het vertrouwen dat we direct kregen vanuit de raad van bestuur was en is groot'.
Al voordat premier Rutte zijn eerste Covid-19 persconferentie gaf, was Stedin vergevorderd met de voorbereidingen. Belangrijk, want als Stedin zijn we verantwoordelijk voor vitale infrastructuur. Al snel werd bijvoorbeeld besloten om niet in de buurt van ziekenhuizen werkzaamheden te verrichten, om te voorkomen dat daar mogelijk storingen zouden plaatsvinden. Leveringszekerheid, veiligheid voor het eigen personeel en continuïteit waren in elk gesprek leidend. Jeroen: ‘Steeds was de vraag: hoe goed zijn we voorbereid? Hoe zien we dat het fout gaat? En hoe onderscheiden we een incident van een probleem?’ Al voor de persconferentie kon het team essentiële zaken oplossen. 'Zo hadden we “maar” 1.000 VPN-verbindingen. Normaal prima, maar niet als het hele bedrijf thuis moet werken. Dat aantal heeft IT in een weekend verdubbeld en vervolgens snel opgeschroefd naar 4.000. Een huzarenstukje.' Ook werd direct een dashboard opgezet en een projectteam, om feiten te monitoren en snel besluiten te kunnen nemen.
Eerste 24 uur
De eerste 24 uur verliepen hierdoor relatief soepel. ‘Omdat we over vitale infrastructuur gaan, zijn we van nature crisismanagers. Het hoort bij wie we zijn. We hebben de OR aangehaakt en hebben ingezet op heldere communicatie. Zo belangrijk. Wanneer mensen begrijpen waarom ze iets moeten doen, is het draagvlak voor lastige maatregelen groter. We hebben uitgelegd hoe we ons moeten gedragen, welke werkzaamheden in eerste instantie wel en niet doorgaan en we kwamen steeds met nieuwe updates. De saamhorigheid was groot, iedereen hielp.
Al in een vroeg stadium is sectorbreed besloten om de slimme-meterwerkzaamheden tijdelijk te staken. Ook ging de bedrijfsschool dicht en werden teams voor onze controlekamer gesplitst naar twee locaties, uit voorzorg. ‘Er kwam een heel apparaat op gang. Monteurs die normaal de slimme meters installeerden, brachten toetsenborden, beeldschermen, muizen en stoelen bij thuiswerkende collega’s langs. Op kantoor werd alles volgens de 1,5-meterregels ingericht - al was de regel natuurlijk thuiswerken, tenzij het niet anders kan. Buitendienstmedewerkers kregen coronapakketten voor als ze bij klanten naar binnen moesten. In het begin hebben we zeven dagen per week vergaderd, dat hebben we langzaam afgebouwd. We hebben wel steeds goed op elkaar gelet. Regelmatig check-ins, trek je het nog?'
Lastige besluiten
Natuurlijk brengt een crisissituatie lastige besluiten met zich mee. ‘Het moeilijkste zijn de persoonlijke situaties. Iemand die 40 jaar in dienst is geweest en geen behoorlijk afscheid kan krijgen. Dat vind ik heel lastig, maar het kan gewoon écht niet.’ Pijnlijk was het ook toen de vrouw van een collega overleed aan corona. ‘Vreselijk. Dan staan allemaal Stedin-busjes langs de weg als een haag, om de laatste eer te bewijzen. De saamhorigheid is dan groot.’
In de loop van de coronaperiode kwamen er steeds nieuwe aandachtspunten. ‘Vooral extra hulp voor medewerkers: vertrouwenspersonen, een HR corona helpdesk, leiderschapstrainingen. Ook hebben we met collega’s een bedrag van 19.500 euro gedoneerd aan de Voedselbank.’ Financieel gezien heeft corona voor een slechte periode gezorgd, met productieverlies.’ Toch zijn er ook lichtpuntjes: ‘De onbaatzuchtige samenwerking, iedereen werkt mee, doet dingen voor elkaar. Het Stedin-belang staat hoger op de agenda dan het afdelingsbelang. Dat is mooi om te zien.’