Leverings­betrouwbaarheid van gas

Een van onze kerntaken is het op een veilige en betrouwbare manier transporteren van aardgas. Uitval van het gasnet komt gelukkig vrij weinig voor. In 2023 is de uitvalduur van gas vastgesteld op 44 seconden. Dit is iets minder (6 seconden) dan in 2022. Storingen in Moordrecht en Maassluis sprongen eruit (zie kaders). Bijna driekwart van de uitval wordt veroorzaakt door een inwendig defect; veroudering/corrosie en aanlegfouten (uit het verleden). Omgerekend betekent een uitvalsduur van 44 seconden nog steeds een leveringsbetrouwbaarheid van 99.9999%.

Jaarlijkse uitvalduur gas (in seconden)

  1. * Bron: https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Resultaten_2022_-_Betrouwbaarheid_van_elektriciteitsnetten_in_Nederland__283.pdf

Veiligheid gasnet

Om de veiligheid van ons gasnet te borgen en vanwege de mogelijk grote maatschappelijke impact, willen we vóór 2028 al onze brosse gasleidingen (grijs gietijzer en asbestcement) vervangen. Daarnaast draagt het verwijderen van brosse leidingen bij aan minder CO2-uitstoot. In 2023 hebben we 212 km (2022: 200 km) aan brosse leidingen en leidingen van primaire gasaansluitingen verwijderd en/of vervangen.

Storing in Moordrecht (Gas)

Tijdens werkzaamheden begin mei is door een aannemer een damwand door een gastoevoerleiding geslagen. Om de noodreparatie uit te kunnen voeren is tijdelijk de gasleiding afgesloten. Hierdoor zijn ongeveer 160 woningen in Moordrecht zonder gastoevoer komen te zitten. Bij het repareren is er hinder ondervonden omdat de locatie waar de leiding was geraakt onder water stond. Hierdoor konden we de reparatie niet gelijk in het donker afronden en moest het laatste deel van herstel de volgende ochtend worden afgerond. Hierdoor heeft de storing in totaal bijna 17 uur geduurd.

Leidingbreuk in Maassluis

Op 1 december werd bij werkzaamheden in Maassluis een waterleiding geraakt. Als gevolg van deze gesprongen leiding kwam er water in gasleidingen terecht waardoor zo'n honderd woningen zonder gas kwamen te zitten. De elektriciteit werkte nog wel. Verder kwam een deel van de straat onder water te staan en ontstond er een spoelgat (zinkgat) van zo'n drie bij vier meter. Voor bewoners waarvan het water werd afgesloten werd een watertappunt geregeld. De eerste veertig woningen waren al snel weer op het gas aangesloten. Binnen een dag was de gastoevoer naar alle woningen weer hersteld.

Slim, datagedreven onderhoud

Om de kwaliteit en veiligheid van het gasnet hoog te houden voeren wij continu onderhoud aan – en inspecties op ons gasnetwerk uit. In 2023 hebben we 43.300 opdrachten en inspecties uitgevoerd, 96% van wat we gepland hadden te doen. De oorzaak hiervoor ligt vooral in het onderhoud dat voortkomt uit de genoemde inspecties (hier was minder onderhoud nodig dan verwacht) en door de weersomstandigheden in de laatste twee kwartalen van het jaar.

Met datagedreven onderhoud zetten we data in om te bepalen waar onderhoud echt nodig is en welke onderdelen aan vervanging toe zijn. Dit levert naast een kwaliteitsverbetering ook jaarlijks besparingen op. Een paar voorbeelden van de manier waarop we data inzetten voor onderhoud:

  • We continueren de uitrol van sensoren ter bescherming van hoge druk-gasleidingen. Met deze sensoren doen we online metingen van de zogeheten kathodische bescherming van onze leidingen. Door continue monitoring signaleren we vroegtijdig beschadigingen en daarmee risico’s op lekkage .

  • In 2023 zijn we gestart met een pilot voor ondergrondse oliedrukkabels. We monitoren op dit moment olielekkages met analoge manometers. Het gaat om ongeveer 80 verbindingen van in totaal 800 km. Sluimerende lekkages worden door deze meters niet op tijd gesignaleerd. Met de introductie van de digitale druksensor met draadloze communicatiemogelijkheden wordt de oliedruk continu gemonitord en kunnen we deze lekkages op tijd signaleren. Hiermee voorkomen we milieuverontreiniging.

Wat hebben we geleerd over beheren?

Ondanks de druk groeiende druk op onze netten wisten we ook in 2023 de leveringsbetrouwbaarheid weer op een hoog niveau (ruim 99%) te houden. Helaas hebben we wel weer een paar vervelende langdurige storingen gehad. Ons streven blijft om storingen te minimaliseren en daarmee overlast voor onze klanten te beperken.

Als gevolg van het groeiende aantal zonnepanelen, elektrische auto's en warmtepompen zien we steeds vaker spanningsproblemen ontstaan op ons elektriciteitsnet. We constateren dat het net, dat over de afgelopen honderd jaar is uitgelegd, niet altijd meer past bij het nieuwe energiesysteem.

Door inzicht te creëren in de omvang en oorzaak van de spanningsproblemen leveren we input aan de bouworganisatie die met onder andere de buurtaanpak de kern van het probleem kan oplossen. Tot slot zien we dat de beheerorganisatie moet opschalen om de toename in aantal stations en kabels te absorberen.

De komende jaren gaan we meer en meer bouwen, aan ons de taak om die nieuwe stations en kabels ook zo lang mogelijk mee te laten gaan. Kortom, beheren blijft, naast het meer bouwen en beter benutten van het net, onverminderd belangrijk.