Stakeholders en interactie met onze omgeving
In ons dagelijks werk is het steeds belangrijker om 'in contact te zijn met onze omgeving'. Op alle niveaus. Luisteren en in gesprek zijn met onze stakeholders is een onmisbare stap naar 'de goede dingen juist doen', een gedeeld begrip hebben van de uitdagingen waar we in de energietransitie voor staan en aangesloten zijn en blijven bij wat de omgeving van ons vraagt en eist. Onze missie is 'Samen werk maken van een leefwereld vol nieuwe energie'. Dat doen we actief op onze drie strategische speerpunten en op de door ons en onze stakeholders geprioriteerde materiële onderwerpen.
Het belang van deze materiële onderwerpen is ook terug te zien in de nevenfuncties die onze leden van de raad van bestuur vervullen. Zie ook 'Personalia raad van bestuur Stedin Groep'.
Onze stakeholders
Onze stakeholders zijn de mensen, groepen of instanties die invloed hebben op Stedin en andersom. De contacten met onze stakeholders zijn deels gestructureerd, maar vinden afhankelijk van het onderwerp ook ad hoc plaats. Het publieke en gereguleerde karakter van Stedin bepaalt voor een groot deel de onderstaande indeling in stakeholdergroepen.
Intern: medewerkers
Extern: aandeelhouders, brancheverenigingen, landelijke overheid, ngo's, sector netbeheer, toezichthouders, decentrale overheid, kleinverbruik klanten, grootverbruik klanten, financiële stakeholders, grondroerders, leveranciers, sector marktpartijen, belangengroeperingen, kennispartners, communicatie/media.
Beleidsmakers en -kaders
Stedin wil een verbindende rol spelen in de transitie naar een nieuw energiesysteem zodat deze veilig, duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar blijft. De kerntaken van ons als netbeheerder worden door de transitie geraakt en bestaande beleidskaders moeten worden aangepast om de nodige veranderingen mogelijk te maken. De belangen van Stedin zijn, vanwege onze publieke functie, maatschappelijke belangen. We gaan constructief het gesprek aan met de stakeholders in het maatschappelijk veld en we brengen onze ervaring en expertise in. Meestal doen we dit in samenwerking met Netbeheer Nederland. Deze gesprekken worden altijd gevoerd door medewerkers van Stedin. We huren niet structureel een Public Affairs bureau in. Ook doneert Stedin geen gelden aan politici, politieke partijen of overheidsinstellingen.
Omgevingsmanagement
Voor de energietransitie zijn veel en soms grote aanpassingen nodig die ook om ruimtelijke aanpassingen vragen. Voor het maatschappelijk draagvlak hiervoor is strategisch omgevingsmanagement noodzakelijk. Om een gemeenschappelijk standpunt en draagvlak te creëren betrekken wij zo vroeg mogelijk andere organisaties en stakeholders om plannen op elkaar af te stemmen. We doen dit bijvoorbeeld door data over onze netten openbaar te maken en door convenanten en overeenkomsten voor structurele samenwerking af te sluiten met gemeenten en andere partijen. In 2023 heeft Stedin zich verder voorbereid op de inwerkingtreding van de Omgevingswet waar participatie een vereiste is.
Maatschappelijk betrokken ondernemen
Vanuit onze maatschappelijke rol zijn we ook in 2023 terughoudend met sponsoractiviteiten. Onze keuze voor sponsoring of een financiële bijdrage past binnen initiatieven waarbij we onze primaire kerntaken in de energietransitie zichtbaar maken en energiegebruikers meenemen in de veranderende energiewereld. Daarnaast hebben we in 2023 gekozen om initiatieven te sponsoren waarbij wij ons (werkgevers)merk, met name in ons verzorgingsgebied, meer zichtbaar maken. Belangrijk doel hierin is om nieuwe collega’s aan te trekken. Ons belangrijkste initiatief in 2023 was: de ondersteuning van de Energiebank in Rotterdam en Den Haag .
De Energiebank
De Energiebank heeft als doel om energie als eerste levensbehoefte beschikbaar te houden voor huishoudens, die te weinig geld hebben om hun energierekening te betalen. De hulp van Stedin zit zowel in mensen als in middelen. Daarnaast doneren we jaarlijks € 8.000. In 2023 was de Energiebank ook weer een van de goede doelen als onderdeel van het eindejaarsgeschenk. Stedin-medewerkers konden kiezen voor een persoonlijk cadeau of voor een financiële bijdrage aan een goed doel. Hierdoor konden we aan de Energiebank Rotterdam en Den Haag een extra bedrag van € 600,- overhandigen. In 2023 hebben we 111 coaches ingezet en 1268 huishoudens bereikt. Energiebank Rotterdam bereikt huishoudens met zes informatiepunten, de energiekeet samen met Opzoomer Mee, groepscoaching en individuele coaching. De energiekeet is nog tot april 2024 actief. De energiebank zal zich in 2024 blijven richten op groepscoaching, individuele coaching en de informatiepunten.
Daarnaast zetten wij ons actief en breed in voor een inclusieve samenleving.
In onderstaande tabel geven we zicht op de vele contacten die wij met onze belangrijkste stakeholders hebben.
Stakeholdergroep | Voorbeelden stakeholders | Voorbeelden interactie | Materieel thema |
---|---|---|---|
Aandeelhouders | AHC-A (Gemeente Rotterdam) | 42 Nederlandse gemeenten en de Staat - Algemene Vergadering van Aandeelhouders en Bijzondere Algemene Vergadering van Aandeelhouders. Formeel en informeel overleg, themabijeenkomsten, individueel contact | Alle materiële thema's |
AHC-B | Aandeelhouderscommissie - 10 leden die de 43 aandeelhouders van Stedin Groep vertegenwoordigen | ||
Gemeente als klantvertegenwoordiger | |||
Gemeente als aandeelhouder | |||
Brancheverenigingen | Energie Nederland | Informeren, dialoog, kennisuitwisseling en/of actieve rol als lid | Toegang tot energie en leveringsbetrouwbaarheid; |
VEMW | |||
Bouwend Nederland | |||
Landelijke overheid | Ministeries en Rijkswaterstaat | Beleidsbeïnvloeding op relevante thema's, kaders voor bijvoorbeeld Regionale Energie¬strategieën, inbrengen expertise en ervaring. | Toegang tot energie en leveringsbetrouwbaarheid; |
IPO | |||
ILT en Rli | |||
Ngo’s | Stichting (Energiebank) | Kennisuitwisseling, dialoog, vrijwilligerswerk, samenwerking | Goed werkgeverschap; |
Verenigingen (Jinc) | |||
Klimaatorganisaties (Milieudefensie, Greenpeace) | |||
Sector netbeheer | Verenigingen (Netbeheer Nederland) | Belangenbehartiging, partnerships, kennisuitwisseling, samenwerking | Toegang tot energie en leveringsbetrouwbaarheid; |
Regionale Netbeheerders | |||
Landelijke Netbeheerders | |||
Toezichthouders | ACM | Informeren (standaard en ad hoc), kennisuitwisseling, afspraken m.b.t. het uitvoeren van onze kerntaken | Toegang tot energie en leveringsbetrouwbaarheid; |
SodM | |||
Autoriteit Persoonsgegevens | |||
Agentschap Telecom | |||
Decentrale overheid | Regionale Uitvoeringsdienst (DCMR) | Provinciale en gemeentelijke nutsoverleggen, Interprovinciaal overleg, Overleg en afstemming van werkzaamheden in de ondergrond en vergunningaanvragen, Energiebeleid regionaal en lokaal, afstemmen plannen energietransitie en realisatie (proef)projecten - Regionale Energiestrategieën, Regionale Agenda Laadinfrastructuur, Transitievisie Warmte, Proeftuinen Aardgasvrije Wijken, afstemmen realisatie investeringen in de netten, convenanten voor multidisciplinair werken, samenwerking veiligheidsregio's. | Alle materiële thema's |
Waterschappen en provincies | |||
Regiodirecteuren | |||
Kleinverbruik klanten | Consumenten | Klantenpanel - Inspanningen voor verbeteringen in proces, systeem, klantreis en/of communicatie | Toegang tot energie en leveringsbetrouwbaarheid; |
Grootverbruik klanten | Klein/Groot Zakelijk (Shell) | Accountsupport en klantenservice - producten en diensten realiseren plannen energietransitie - inspanningen voor verbeteringen in proces, systeem, klantreis en communicatie. | Toegang tot energie en leveringsbetrouwbaarheid; |
Overheid (Gemeente Rotterdam) | |||
CPO’s (Fastned) | |||
Financiële stakeholders | Obligatiehouders | Periodiek overleg en verslag over financiële prestaties, verantwoording en toelichting | Toegang tot energie en leveringsbetrouwbaarheid; |
Lening verschaffers | |||
Accountant (Deloitte) | |||
Rating agencies (S&P) | |||
Grondroerders | Aannemers (Van Vulpen) | Overleg en afstemming van werkzaamheden in de ondergrond, samenwerking en standaardisering | Toegang tot energie en leveringszekerheid; |
Waterbedrijven (Evides) | |||
Kabelaars (KPN) | |||
Leveranciers | Consultants (McKinsey) | Samenwerking, relatiebeheer en dialoog | |
IT-dienstverleners (Capgemini) | Circulair materiaalgebruik en afvalmanagement; | ||
Opleiders (de Baek) | |||
Medewerkers | Alle medewerkers Stedin | Formeel en informeel contact, kwantitatief medewerkersonderzoek, periodiek arbeidsvoorwaardenoverleg | Goed werkgeverschap; |
Jong Stedin | |||
OR | |||
vakbonden | |||
Toekomstmakers | |||
Sector Marktpartijen | Marktpartijen EDSN | Kennisuitwisseling, partnerships, samenwerking, dialoog | Toegang tot energie en leveringsbetrouwbaarheid; Klant- en stakeholderbeleving; |
Onafhankelijke Dienst Aanbieders | |||
Samenwerkingskoepels | |||
Belangengroeperingen | Consumentenbond | Informeren, dialoog, kennisuitwisseling | Toegang tot energie en leveringsbetrouwbaarheid; Klant- en stakeholderbeleving; |
Geschillencommissie | |||
Vereniging Eigen Huis | |||
Kennispartners | Universiteiten (oa TU Delft) | Kennisuitwisseling, onderzoek, samenwerking | Klant- en stakeholderbeleving; |
Onderzoeksorganisaties (TNO) | |||
NGinfra | |||
Impact Economy foundation | |||
Communicatie/media | Landelijke media | Informeren | Toegang tot energie en leveringsbetrouwbaarheid; Klant- en stakeholderbeleving; |
Online media | |||
Regionale media |