Leverings­betrouwbaarheid van elektriciteit

We werken voortdurend aan de betrouwbaarheid van ons elektriciteitsnet. Leveringsbetrouwbaarheid en spanningskwaliteit staan hierbij centraal. Ook dit jaar was de leveringsbetrouwbaarheid van ons elektriciteitsnet hoog; de gemiddelde duur van een onderbreking per consument was 20 minuten. Dit is in lijn met vorig jaar en binnen het door ons gestelde target. Omgerekend betekent dit een leveringsbetrouwbaarheid van 99.9961%. Wederom een mooi resultaat. We streven natuurlijk naar 0 storingen, tegelijkertijd neemt de druk op ons net steeds meer toe.

Jaarlijkse uitvalduur elektriciteit (in minuten)

1. * Bron: https://www.netbeheernederland.nl/_upload/Files/Resultaten_2022_-_Betrouwbaarheid_van_elektriciteitsnetten_in_Nederland__283.pdf

We blijven er alles aan doen om het aantal storingsminuten en spanningsklachten zo min mogelijk op te laten lopen. Daarom plegen wij onder andere onderhoud aan onze assets. In 2023 voerde Stedin 8.950 LS/MS onderhoudsopdrachten uit, dat was 91% van het aantal dat we gepland hadden. We hebben niet 100% van de geplande werkzaamheden kunnen of hoeven uit te voeren omdat uit de genoemde inspecties minder onderhoud nodig bleek én de extreme regenval in de laatste twee kwartalen van het jaar de onderhoudswerkzaamheden belemmerde.

Twee storingen die er dit jaar uit sprongen zijn een storing in Schiedam Noord (zie kader), die voor bijna 1 minuut bijdroeg aan de jaarlijkse uitvalduur, en een stroomstoring in Vlaardingen (zie kader). Ruim de helft van onze storingen wordt veroorzaakt door graafwerkzaamheden of een inwendig defect. Inwendig defect betekent dat er iets stuk is gegaan in een kabel of verbinding (mof) zonder dat we de oorzaak hebben kunnen achterhalen.

Storing in Schiedam Noord (MS)

Begin juni dit jaar was er een grote storing in Schiedam Noord waarbij bijna elfduizend huizen en bedrijven betrokken waren. Door rookontwikkeling in het verdeelstation is besloten om het station spanningsloos te maken. Bij nader onderzoek bleek een aansluiting van de kabel op de installatie defect te zijn. Dit kon pas worden geconstateerd nadat de brandweer het station veilig had verklaard om te kunnen betreden. Door alle kabels voor de zekerheid te controleren is de levering stapsgewijs hersteld. Door de rookontwikkeling in het station en het stapsgewijs herstel heeft de storing voor de laatste klanten bijna drie en een half uur geduurd.

Stroomstoring in Vlaardingen

Op zondag 11 juni viel vroeg in de ochtend bij meer dan 10.000 klanten in Vlaardingen de stroom uit. Vanwege de verwachte hitte die dag van rond de 30 graden, maakte men zich zorgen over de impact van de stoomstoring op bijvoorbeeld verpleeghuizen. Daarom werd direct ook een crisisteam gevormd. De oorzaak van de storing was een kapot onderdeel in het hoogspanningsstation. Er kwam rook uit het hoogspanningsstation, waardoor de brandweer ter plaatse moest komen voordat de monteurs aan de slag konden. Rond half elf was de stroomstoring opgelost en hadden alle klanten weer stroom. Gelukkig waren er uiteindelijk geen extra maatregelen nodig vanuit het crisisteam.

Spanningskwaliteit

We zien helaas steeds vaker voorkomen dat de spanning op ons net te hoog of te laag is. In 2023 hebben we stappen gezet om de spanningskwaliteit met behulp van slimme metergegevens breder in het elektriciteitsnet te monitoren. Meer dan 90% van het netgebied kunnen we hiermee actief monitoren op te hoge of te lage spanning.

Het aantal meldingen van klanten met spanningskwaliteitsproblemen is afgelopen jaar fors toegenomen tot 3.300 meldingen. Dit is een stijging van 119% over het gehele jaar. In de piekmaand (juni) was er sprake van 885 meldingen ten opzichte van 170 meldingen in dezelfde periode in 2022. Dit kwam vooral door omvormers van zonnepanelen die afschakelden vanwege overspanning (te veel opwek op het elektriciteitsnet). Het aantal buurten dat is geraakt door spanningskwaliteitsproblemen is in 2023 significant toegenomen. Uit meer dan 900 buurten (van de circa 3.200 buurten) zijn meldingen ontvangen over de spanningskwaliteit.

Alle ontvangen en geregistreerde meldingen (op zowel te hoge spanning als te lage spanning), zijn input voor de buurtaanpak. Meer daarover staat in het hoofdstuk ‘Eerder beginnen’.