'Ik zie 2023 als een schakeljaar'

Het financieringsvraagstuk was voor Vierstra de afgelopen jaren een van de hoofdthema’s. ‘Sinds de toezegging door de Staat zijn we nog een jaar bezig geweest om het definitief te maken. Maar nu is het zover en kunnen we bouwen op een veel kapitaalkrachtiger Stedin.’

Deze vier jaar stond voor de RvC-voorzitter verder in het teken van een nieuwe raad van bestuur én een nieuwe strategie: bouwen, benutten, beheren. ‘Ik zie 2023 als een schakeljaar voor de periode die we nu tegemoet gaan.’ Reden genoeg voor Doede om zijn voorzitterschap afgelopen mei met nog eens vier jaar te verlengen.

‘Spade in de grond’

‘We zijn op stoom gekomen en kunnen nu echt harder gaan lopen’, vervolgt Doede. Hij kan zich dan ook goed herkennen in het thema voor dit jaarverslag: ‘Verder versnellen’. ‘De RvB heeft met de nieuwe strategie duidelijke focus aangebracht in de looprichting: sneller bouwen, beter benutten en goed blijven beheren. Ik merk dat die focus ook verzakelijking met zich meebrengt. Je kunt prachtige vergezichten en idealen hebben over hoe je de energietransitie zou willen vormgeven, maar het gaat er uiteindelijk toch om dat je die spade in de grond zet en gaat bouwen.’

Uitdaging zichtbaarder dan ooit

Een duidelijke strategie en de financiële middelen om deze uit te kunnen voeren. Dan lijkt de versnelling voor de hand te liggen. ‘De werkelijkheid is helaas anders’, geeft de RvC-voorzitter aan. ‘De uitdaging op het gebied van personeel en materiaal wordt nu zichtbaarder dan ooit. En dan hebben we het nog niet gehad over de zoektocht naar geschikte locaties voor nieuwe transformatorstations of de tijd die het kost om vergunningen rond te krijgen.’