Interactie met onze omgeving
Het 'in contact zijn met onze omgeving' is een steeds belangrijker onderdeel van onze taak en ons dagelijks werk. Op alle niveaus. Luisteren en in gesprek zijn met onze stakeholders is een onmisbare stap naar 'de goede dingen juist doen', een gedeeld begrip hebben van de uitdagingen waar we in de energietransitie voor staan en aangesloten zijn en blijven bij wat de omgeving van ons vraagt en eist. Onze missie is 'Samen werk maken van een leefwereld vol nieuwe energie'. Dat doen we actief op onze drie strategische speerpunten en op de door ons en onze stakeholders geprioriteerde materiële onderwerpen.
Het belang van deze materiële onderwerpen is ook terug te zien in de nevenfuncties die onze leden van de raad van bestuur vervullen. CEO Marc van der Linden is in 2020 bijvoorbeeld voorzitter van Netbeheer Nederland. Zie ook Personalia raad van bestuur Stedin Groep.
Onze stakeholders
Onze stakeholders zijn de mensen, groepen of instanties die invloed hebben op Stedin Groep en andersom. De contacten met onze stakeholders zijn deels gestructureerd maar vinden afhankelijk van het onderwerp ook ad hoc plaats. Het publieke en gereguleerde karakter van Stedin Groep bepaalt voor een groot deel de onderstaande indeling in stakeholdergroepen.
- Intern: medewerkers
- Extern: particuliere en zakelijke klanten, aandeelhouders, investeerders en rating agencies, overheid, politiek, toezichthouders, energieketen, publieke organisaties, lokale omgeving, NGO's en maatschappelijke organisaties, leveranciers, media, lidmaatschappen, belangenverenigingen en brancheorganisaties, kennisinstellingen en partners.
Beleidsmakers en -kaders
Stedin Groep wil een verbindende rol spelen in de transitie naar een nieuw energiesysteem zodat deze veilig, duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar blijft. De kerntaken van ons als netbeheerder worden door de transitie geraakt en bestaande beleidskaders moeten worden aangepast om de nodige veranderingen mogelijk te maken. De belangen van Stedin Groep zijn hier, vanwege onze publieke functie, maatschappelijke belangen. We gaan constructief het gesprek aan met de stakeholders in het maatschappelijk veld en we brengen onze ervaring en expertise in. Meestal doen we dit in samenwerking met Netbeheer Nederland. Deze gesprekken worden altijd gevoerd door medewerkers van Stedin Groep. We huren niet structureel een Public Affairs bureau in. Ook doneert Stedin Groep geen gelden aan politici, politieke partijen of overheidsinstellingen.
Omgevingsmanagement
Voor de energietransitie zijn veel en soms grote aanpassingen nodig die ook om ruimtelijke aanpassingen vragen. Voor het maatschappelijk draagvlak hiervoor is strategisch omgevingsmanagement noodzakelijk. Om een gemeenschappelijk standpunt en draagvlak te creëren betrekken wij zo vroeg mogelijk andere organisaties en stakeholders om plannen op elkaar af te stemmen. We doen dit bijvoorbeeld door data over onze netten openbaar te maken en door convenanten en overeenkomsten voor structurele samenwerking af te sluiten met gemeenten en andere partijen. In 2021 gaat een nieuwe omgevingswet in werking en dan is participatie een vereiste waar het nu nog vrijblijvend is.
Maatschappelijk betrokken ondernemen
We zetten ons actief en breed in voor een inclusieve samenleving.
Vanuit onze maatschappelijke rol zijn we relatief terughoudend met sponsoringactiviteiten. Daarom baseren we onze keuze voor sponsoring of een financiële bijdrage op initiatieven die dicht bij onze kerntaken liggen zoals het stimuleren van (kennis) over de energietransitie en 'energie voor iedereen'. Ons belangrijkste initiatief in 2020 (en daarvoor) heeft betrekking op de ondersteuning van de Energiebank in Rotterdam en Den Haag. In 2020 hebben we zo 60 huishoudens bij energiebesparing kunnen helpen. We wilden in 2020, 200 huishoudens hierbij helpen. Dat doel hebben we in verband met Covid-19 niet gehaald.
De Energiebank heeft als doel om energie als eerste levensbehoefte beschikbaar te houden voor huishoudens, die te weinig geld hebben om hun energierekening te betalen. De hulp van Stedin zit zowel in mensen als in middelen. Twee medewerkers van Stedin geven als energiecoach adviezen om de energiekosten te verlagen. Daarnaast voorziet het contract in een jaarlijkse donatie van € 8.000. In 2020 was de Energiebank ook weer het goede doel als onderdeel van het jaarlijkse eindejaarsgeschenk. Stedin-medewerkers konden kiezen voor een persoonlijk cadeau of voor een financiële bijdrage aan de Energiebank. Zo konden we aan de Energiebank Rotterdam en Den Haag € 2.500 overhandigen.
In 2020 was het totale sponsorbudget van Stedin € 36.000 (2019: € 120.000, 2018: €225.000) waarvan een deel ook is aangewend voor maatschappelijke initiatieven en goede doelen waarbij individuele Stedin-medewerkers een actieve rol hadden.
In onderstaande tabel geven we zicht op de vele contacten die wij met onze belangrijkste stakeholders hebben.
Stakeholder | Toelichting | Materieel onderwerp |
|---|---|---|
Medewerkers |
| 3111213 |
Particuliere klant |
| 678913 |
Zakelijke klant |
| 24567891314 |
Aandeelhouders Investeerders en |
| Alle materiële thema's 126131415 |
1Economische, financiële prestatie2 Investeren in infrastructuur 3Verandervermogen organisatie 4Slimme netten, datatechnologie en innovatie 5Warmtetransitie 6Leveringszekerheid 7Dataveiligheid, privacy en cybersecurity 8Klanttevredenheid 9Stakeholderdialoog en omgeving10Reputatie Stedin Groep11Voldoende technisch/IT personeel12 Opleiden en ontwikkelen 13 Veiligheid op het werk en in de omgeving14 Bijdragen aan de energietransitie 15Maatschappelijke verantwoordelijkheid in de keten |
Stakeholder | Toelichting | Materieel onderwerp |
|---|---|---|
Overheid |
| 24567891314 |
Politiek |
| 245714 |
Toezichthouders |
| 67813 |
Energieketen |
| 4678131415 |
Publieke organisaties |
| 181314 |
Lokale omgeving |
| 8913 |
NGO's en maatschappelijke organisaties |
| 121415 |
Leveranciers |
| 1315 |
Media |
| Alle materiële thema's |
Lidmaatschappen |
| 24567811121314 |
Kennisinstellingen Partners |
| 451114 111214 245614 |
