Bedrijfsschool tijdens de intelligente lockdown
Covid-19 heeft flinke impact gehad op het werk van de bedrijfsschool. Er is ingezet op digitale leertechnieken en zelfstudie. Vervolgens is er met man en macht aan gewerkt om alsnog iedereen het praktijkdeel van zijn opleiding te laten afronden voor het einde van het schooljaar 2019-2020. Alle opgelopen studievertragingen door Covid-19 zijn in oktober 2020 weer geheel ingelopen.
Voor de voor alle netbeheerders verplichte certificering van medewerkers voor veilig werken (BEI– en VIAG-aanwijzingen) is in samenspraak met Netbeheer Nederland door de installatieverantwoordelijken dispensatie verleend. Ook deze achterstand is inmiddels weggewerkt.
Ondanks deze uitdagingen kende de Bedrijfsschool in 2020 maar liefst 162 MBO-diploma’s toe. Door Covid-19 was een traditionele diploma-uitreiking niet mogelijk. Daarom was er een drive-in-uitreiking. Het terrein van de Bedrijfsschool was omgetoverd tot een “drive-in bioscoop”. Vanuit de bedrijfsbussen en -auto’s keken de geslaagden naar een filmpje en daarna haalden ze hun MBO-diploma op. In het filmpje feliciteerden de docenten, praktijkbegeleiders, collega’s en de Rotterdamse Wethouder Said Kasmi (onderwijs, cultuur en toerisme) de studenten met hun prestatie.
In 2020 hebben verschillende projecten binnen de Bedrijfsschool plaatsgevonden waar we met trots op terugkijken:
Inclusieve samenleving
Een onderdeel van onze One Planet-strategie is bijdragen aan een inclusieve samenleving. Stedin Groep zet zich in voor gelijke kansen en duurzame inzetbaarheid voor iedereen. We willen dat ons medewerkersbestand een afspiegeling is van onze maatschappij en dat alle medewerkers zich welkom voelen en gelijk behandeld worden, ongeacht leeftijd, geslacht, geloofsovertuiging, seksuele geaardheid, achtergrond, opleidingsniveau of beperking. Stedin verbiedt en tolereert geen discriminatie. Hiervoor past Stedin haar gedragscode en -richtlijnen toe waarin de normen en waarden staan die we met elkaar hebben afgesproken. Het uitgangspunt is dat we elkaar als gelijken behandelen met waardering en respect.
De gedragscode en -richtlijnen (inclusief non-discriminatie) zijn ook het uitgangspunt voor de HR-processen als werving, selectie, promotie, beloning en opleiding. HR-informatie is algemeen toegankelijk en beschikbaar voor alle Stedin-medewerkers via ons intranet. Als er onduidelijkheid is over de toepassing hiervan, kan de medewerker zich laten informeren en laten bijstaan door een HR-professional. Als een medewerker het oneens is met een besluit kan hij of zij bezwaar maken. Dit kan ook bij het meldpunt Integriteit & beveiliging. Hier leest u meer over ons integriteitsbeleid.
Op het terrein van ‘inclusieve samenleving’ richten wij ons op drie gebieden; een divers medewerkersbestand, samen zorgen dat iedereen mee blijft doen en maatschappelijk betrokken ondernemen. De tabel op deze pagina geeft de betreffende KPI's weer voor 2020 met de bijbehorende resultaten. Over hulp voor huishoudens bij energiebesparing vertellen we meer in de paragraaf 'Interactie met onze omgeving'.
Inclusieve samenleving | Target 2018 | Behaald 2018 | Target 2019 | Behaald 2019 | Target 2020 | Behaald 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stageplaatsen jongeren (in % van medewerkersbestand) | >1% | 100,0% | >1% | 100,0% | >1% | 100,0% |
Participatiebanen invullen | 84,5 | 18,0% | 90,2 | 48,0% | 97,3 | 68,7% |
Instroom statushouders in leer-werk traject tot monteur | 10 | 100,0% | 9 | 90,0% | 9 | 11,1% |
Hulp voor huishoudens bij energiebesparing (via Energiebank Rotterdam) | 100% | 10,0% | 100% | 54,0% | 100% | 30,0% |
In 2020 is een start gemaakt met de verdere vormgeving van beleid rondom diversiteit en inclusiviteit. Hiervoor is een bewustwordingssessie met de top-20 gehouden en zijn ambities in het jaarplan voor 2021 geformuleerd. In 2021 doen we een nulmeting; zowel kwantitatief – hoe is de feitelijke samenstelling van ons medewerkersbestand – als kwalitatief: hoe inclusief is onze organisatie. We formuleren vervolgens targets voor 2030 en stellen een roadmap op daarnaartoe, met aandacht voor het vergroten van het draagvlak en we zetten de activiteiten per deelonderwerp voort en verder te brengen.
Divers medewerkersbestand
We herkennen en erkennen alle doelgroepen en hebben waar nodig specifiek beleid. De medewerkers van Stedin hebben het recht op vrijheid van vereniging en verschillende doelgroepen hebben gebruik gemaakt van dit recht. Hieronder lichten we deze toe.
Jongeren: 22% van ons medewerkersbestand bestaat uit jongeren en (jong)volwassenen tot 35 jaar. We stimuleren de instroom van deze groep door middel van BBL-opleidingsplaatsen en een traject voor 16-jarigen bij onze bedrijfsschool, het bieden van stageplaatsen (in 2020 ondanks Covid-19 126 stagiaires) en campusrecruitment (derde lichting toekomstmakers). Daarnaast zijn veel jonge, bevlogen medewerkers lid van Jong Stedin Groep (700 leden), een vereniging die zich richt op onderlinge verbinding en het bouwen aan een succesvolle organisatie.
Aantal stageplaatsen | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Target 2020 > 1% medewerkersbestand (Gerealiseerd: 2,9%) | 96* | 109 | 122 | 126 |
Man/vrouw-verdeling: Slechts 17% van ons medewerkersbestand bestaat uit vrouwen. Het percentage vrouwen per functieniveau ziet er zo uit:
Binnen Stedin Groep bestaat het netwerk F-EMPOWER, dat zich actief richt op het empoweren van vrouwelijke medewerkers.
LHBT: Stedin heeft geen beleid op dit gebied, maar medewerkers organiseren sinds dit jaar wel zogenoemde ‘regenboogborrels’. Deze bijeenkomsten moeten er onder andere toe bijdragen dat medewerkers zich vrijer voelen om op hun werk te praten over hun privésituatie, ook al wijkt die af van de collega’s om hen heen.
Afstand tot arbeidsmarkt: We doen extra ons best voor mensen die een duwtje in de rug nodig hebben, zodat zij werk kunnen vinden én houden. In 2020 lag de focus op mensen met een arbeidsbeperking (participatiewet) en statushouders.
Gouden veiligheidsschoen sociale veiligheid
Om duidelijker waardering te laten blijken voor het aspect sociale veiligheid en om dit onderwerp een extra impuls te geven, is er dit jaar een Gouden Sociale Veiligheidsschoenen uitgereikt. Deze gouden schoenen zijn een waardering voor medewerkers die een lans breken voor een thema of incident binnen het brede domein van sociale veiligheid. De jury bestaat uit de vertrouwenspersonen, de voorzitter van de OR en de Compliance Officer.
De Gouden Sociale Veiligheidsschoen is uitgereikt aan Anneroos Renaud en Laurens Ohlenroth. Zij zijn gestart met het organiseren van een ‘huisje boompje beestje borrel’. Hun wens was een werkplek waar collega’s zich vrij voelen om te vertellen over hun huisje-boompje-beestje, zeker als dat anders is dan dat van de meeste andere collega’s. De jury is van mening dat dit initiatief bijdraagt aan het gevoel van ‘mogen zijn wie je bent’, openheid en bewustwording op dit thema creëert en een bijdrage levert aan de sociale cultuur binnen Stedin.
Participatiewet
Stedin Groep streeft ernaar om invulling te geven aan de banenafspraak van de participatiewet. De target voor 2024 is om 141 participatiebanen gecreëerd te hebben sinds de wet in 2015 is ingevoerd.
In 2019 is het Service Team Operations opgericht. In dit team worden jongeren met een arbeidsbeperking (een vanuit het UWV of gemeente gegeven indicatie banenafspraak) opgeleid tot assistent-monteur. Veel van deze jongeren komen vanuit het praktijkonderwijs. Om als assistent-monteur te kunnen werken bij Stedin, moeten ze een aantal veiligheidscertificaten behalen. Voor deze groep hebben we het opleidingsmateriaal praktijkgericht gemaakt en de werkbegeleiders een rol gegeven in het overbrengen van de kennis. De resultaten zijn veelbelovend: het slagingspercentage is hoog en de uitval laag. Eind 2019 werkten 17 mensen met een arbeidsbeperking voor het Service Team Operations, eind 2020 was dit uitgebreid tot 37 assistent-monteurs in opleiding. Een aantal van hen heeft inmiddels de overstap gemaakt naar een regulier operationeel team binnen Stedin. De planning is om het Service Team Operations in 2021 door te laten groeien naar 49 leerlingen, goed voor ruim 61 participatiebanen (1 participatiebaan is 25,5 uur per week). We zetten ons actief in om meer vrouwen te enthousiasmeren voor de techniek en dit opleidingstraject in het bijzonder. In januari start een groep van zeven dames bij het Service Team Operations.
Ook op andere plekken binnen onze organisatie hebben we banen gecreëerd voor mensen met een arbeidsbeperking. Helaas zijn dit er minder dan voorzien. De belangrijkste reden hiervoor is de coronacrisis en de beperking om mensen in de praktijk intensief te kunnen begeleiden. Ook hebben we afscheid moeten nemen van een aantal kandidaten. De groei van het Service Team Operations zorgt per saldo voor een stijgende lijn in 2020.
KPI's Participatiewet - medewerkers met een arbeidsbeperking | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Target | 12,3 | 84,5 | 90,2 | 97,3 | ||||
Concrete vacatures eind 2020 | 8,0 | 2,0 | 10,0 | 9,0 | ||||
Gerealiseerd per 31-12-2020 | 8,1 | 19,0 | 43,4 | 66,9 | ||||
Gestart maar vertrokken | 6,4 | 1,0 | 8,0 | 10,0 |
Statushouders in opleiding & als monteur
In 2020 hebben 9 statushouders, die in 2018 begonnen aan hun leer-werktraject bij Stedin, hun diploma behaald. Een prachtige prestatie, omdat zij erin geslaagd zijn binnen de normale periode van 2 jaar de gehele opleiding af te ronden. Alle 9 kandidaten hebben een aanstelling als monteur bij Stedin gekregen en krijgen waar nodig taalondersteuning.
De tweede groep statushouders, die in 2019 startte met het voorschakeltraject bij Stedin, is inmiddels bezig met de opleiding tot eerste monteur laag- en middenspanning (niveau 3) bij onze Bedrijfsschool. Van de 8 kandidaten die startten in het traject, hebben wij 6 kandidaten een leer-werkplek geboden. Vanwege de coronacrisis heeft de opleiding en het veldwerk van deze groep stilgelegen, waardoor zij een achterstand hebben opgelopen.
In 2020 is geen nieuwe groep statushouders ingestroomd in een leer-werktraject bij Stedin. Wel hebben wij de samenwerking met UAF (een stichting voor vluchtelingen en studie) opgezocht, om op andere plekken binnen Stedin plek te bieden, bijvoorbeeld in de vorm van een stage of een startersfunctie. Dit heeft in 2020 geresulteerd in 1 stageplek. Het totaal aantal statushouders dat Stedin heeft aangenomen sinds 2018 komt hiermee op 20, van wie momenteel nog 17 werkzaam zijn bij Stedin.
Werkgelegenheid
Digitalisering verandert onze omgeving en dus ook ons werk. Dit heeft impact op rollen en competenties die we nu en in de toekomst nodig hebben. Sommige type functies verdwijnen, andere wijzigen qua inhoud. Binnen verschillende initiatieven ontwikkelen we tijdig onze mensen om anders te werken en borgen daarmee onze werkgelegenheid. Hiervoor is dit jaar een mobiliteitsbureau ingericht om aan de slag te gaan op weg naar een passende nieuwe baan. Dit kan als iemand zelf toe is aan een nieuwe stap, of omdat de afdeling dusdanig verandert en medewerkers daarom op zoek moeten naar een andere passende plek binnen Stedin. Bij een concrete reorganisatie bij de afdeling Markt als gevolg van digitalisatie, begeleiden we nu intensief 8 boventallige collega’s. Hier zetten we volledig in op ‘van werk-naar-werk’ zowel binnen als buiten Stedin. Als we met onze inzet op scholing en interne mobiliteit niet de benodigde resultaten behalen, zetten we het vangnet vanuit onze sector-CAO in om collega’s buiten Stedin van werk naar werk te begeleiden.
Juist binnen de veranderende omgeving zetten wij binnen Stedin in op het behoud van werkgelegenheid. Door steeds beter op basis van data vooruit te kijken, zijn we in staat proactief te kiezen of we een vacature met een interne collega kunnen vervullen of dat we tijdelijk of vast een externe kracht aantrekken. Op veel plekken moeten we meer werk met minder mensen gaan doen dus stappen maken in efficiency. Om grootschalige reorganisaties te voorkomen bieden wij proactief instrumenten om grip te krijgen op onze formatie en in te zetten op doorstroom in plaats van instroom.
Het flexibel inzetten van uitzendkrachten wordt zoveel mogelijk beperkt, afhankelijk van het type werk. Voor tijdelijke, niet-reguliere arbeid kan bewust gekozen worden voor inzet van de flexibele schil. Dit kan het geval zijn voor tijdelijke projecten, tijdelijke ondersteuning (bijv. vervanging vanwege zwangerschapsverlof), wanneer tijdelijke specifieke expertise vereist is en voor competenties die zeer schaars zijn (bijv. specialistisch IT-personeel). Bij het inzetten van tijdelijke contracten doen wij dat uiteraard binnen de daarvoor gestelde regels met betrekking tot aantal en duur.
Het aandeel externe ten opzichte van interne medewerkers bedroeg in 2019 15,6%. In 2020 bedroeg dit 14,2%. De impact van de coronacrisis op het werkaanbod heeft deze verhouding beïnvloed.
Wendbaarheid in een veranderende omgeving
De omgeving om ons heen verandert steeds sneller en wij moeten als Stedin daar optimaal in mee bewegen. Een van de belangrijke ontwikkelingen die wij zien is de verandering van benodigde kennis & kunde. We richten ons daarbij op het ontwikkelen van mensen om daarmee doorstroom van collega’s te faciliteren. Om meer inzicht te krijgen in de ontwikkeling van ons personeel is in 2019 en 2020 een Strategisch Personeelsplan opgezet.
In 2020 maakten we gebruik van de eerste inzichten. We zien dat we, dankzij de enorme inspanning van de Bedrijfsschool afgelopen jaren, voldoende junior-monteurs hebben. Er ontstaat meer krapte in de midden en zwaardere technische rollen, maar ook sterk in de ICT. We hebben op basis van deze inzichten koers gezet naar het meer differentiëren naar huidige en toekomstige collega’s en het inzetten op in- en doorstroom.
In 2020 is geïnvesteerd in een geheel nieuw salaris- & personeelsadministratiesysteem. Een belangrijke stap in onze ambitie om efficiënter te werken, processen eenvoudiger en transparanter te maken en gebruiksgemak voor alle Stedin-medewerkers te vergroten.
Samen Sterker
We hebben in 2020 een grote stap gezet in de verdere integratie met ons dochterbedrijf DNWG. Vanuit HR ondersteunen we het integratietraject door onder andere een toolkit voor alle leidinggevende klaar te zetten, een overstapprotocol voor de arbeidsvoorwaarden af te spreken met de vakbonden en het Stedin-mobiliteitsbureau ook open te stellen voor de collega’s van DNWG. Zo kunnen we in 2021 alle DNWG-collega’s zorgvuldig naar de Stedin-organisatie begeleiden. Meer informatie over Samen Sterker leest u in het hoofdstuk 'Activiteiten Stedin Groep'.
Ondernemingsraad
Volgens de Wet op Ondernemingsraden heeft Stedin Groep een Ondernemingsraad. Elke twee weken is er overleg tussen het dagelijks bestuur van de Ondernemingsraad en de CEO van Stedin Groep. Een overleg met alle leden van de Ondernemingsraad vindt ongeveer zes keer per jaar plaats. Daarnaast hebben de OR, RvB en RvC een drieradenoverleg en maakt de voorzitter van de OR onderdeel uit van de Strategische Coalitie. De OR bestaat uit verschillende commissies, zodat zij goed op de hoogte is van wat er speelt in de organisatie.
In 2020 is Stedin genomineerd voor de 3D trofee voor haar open, professionele en constructieve overleg in de driehoek: RvB – OR – RvC. De jury was onder de indruk van de effectieve en laagdrempelige overlegstructuur van 'de driehoek' binnen Stedin Groep. We zijn dan ook trots op deze goede samenwerking en zien dat deze de ontwikkelingen in de organisatie ook echt kan versnellen.
Interview Alco de Lange - Voorzitter OR Stedin Groep
We hebben een gezamenlijk belang: dat medewerkers goed en prettig hun werk kunnen doen’
Als voorzitter van de Ondernemingsraad heeft Alco de Lange met zijn team in 2020 flink wat werk verzet rond Covid-19 en de samenvoeging met DNWG. Waar hij het meest trots op is? ‘Dat we informatie en inzichten hebben geborgd in een "OR dashboard". Ook voor een volgende OR handig. Verder hebben we processen met HR afgestemd over bijvoorbeeld het indienen van een adviesaanvraag. Over de inhoud kunnen we discussie hebben, over het proces hebben we geen gedoe.’
De OR als tegenstander van het bedrijf: die rol is niet aan de OR van Stedin besteed. Integendeel. Alco: ‘Wij hebben een gezamenlijk belang: dat medewerkers die willen bijdragen goed en op een prettige manier kunnen werken. Het kan soms zijn dat medewerkers tegenover de organisatie komen te staan, of dat ze dat gevoel hebben. Dan is het goed dat er een collectief van medewerkers is met invloed waar je je verhaal kwijt kan. De geluiden die de RvC en de RvB niet zo snel opvangen, die verwoorden wij.’ Tegelijkertijd wil Alco oog houden voor het langetermijnbelang van Stedin – dat is ook in het belang van medewerkers. ‘We zijn dus niet per se tegen reorganisaties. Zoals nu bij de afdeling Markt, waar banen verdwijnen door automatisering. Dan kan de reflex zijn: we moeten die mensen binnenboord houden. Maar wij zien ook wel dat dat irreëel is. Daarom hebben we geholpen met het opzetten van een intern mobiliteitsloket, om te kijken wat wél kan.’
Daar zit voor Alco ook het vitale vakwerk. ‘Door digitalisering wordt gespecialiseerd vakmanschap steeds belangrijker. Een van de dilemma’s is hoeveel je wilt uitbesteden. Wij zijn er voorstander van om vitaal werk intern te houden: uitbesteden lijkt soms goedkoper, maar maakt ons als organisatie ook kwetsbaarder. En daarbij moet je wel vitaal blijven. We sturen daarom ook aan op ruimere mogelijkheden en gebruik van een duurzaam inzetbaarheidsbudget.’
Als onderdeel van de professionalisering van de OR zijn alle stappen in besluitvormingsprocessen en alle onderliggende documenten inzichtelijk gemaakt. ‘Dan hoef je het alleen nog maar over de inhoud te hebben en heb je geen gedoe over wie wat waarover mag zeggen. Dat schept vertrouwen.’
Thema's 2020
Als het over de inhoud gaat, springen twee thema’s in het oog over het afgelopen jaar: Covid-19 en de langetermijnfinanciering. ‘Als het gaat om de langetermijnfinanciering delen we helemaal het beeld dat er extra kapitaal nodig is, waarbij we eerst kritisch moeten kijken naar onze eigen financiën. Ook letten we erop dat het besparingsprogramma op de juiste manier wordt ingezet. We moeten ervoor zorgen dat we wegblijven van de ondergrens, anders gaan we klanten juist minder goed bedienen. Die geluiden vangen we op en delen we.’
Dan Covid-19. Alco: ‘Met een kerngroep van de OR zijn we betrokken bij veiligheid en het werken in deze vreemde periode. Door structurele en directe afstemming met het crisisteam en de directeur Veiligheid konden we veel knelpunten bespreken en oplossen. Ik zie dat we stabiel en zonder echte spanningen door de coronacrisis in de lente heen zijn gekomen. Daar zijn we trots op. Als OR vinden we het heel belangrijk om de vinger aan de pols te houden. Zo stuurden we op het uitvragen met een enquête naar alle medewerkers om te peilen waar de behoeften lagen. Veel mensen waren tevreden, maar sommigen zijn ook kritisch. Dat ging over bureaustoelen, kosten die samenhingen met het thuiswerken of mentale belasting. Wij denken mee over toekomstig beleid, bijvoorbeeld of er een keuze mogelijk moet zijn om ook na corona (deels) thuis te werken.’
De OR bestaat uit 17 personen, van wie er 3 van DNWG komen. Het laat zien dat de integratie van DNWG en Stedin binnen de OR al plaatsvindt. 'Ook binnen andere takken van het bedrijf kijken we hoe we nu al samen sterker functioneren. Bijvoorbeeld bij vacatures, dan kijken we ook al bij DNWG. Normaal gesproken zouden er in 2021 OR-verkiezingen zijn. ‘Die hebben we, nadat we aan de medewerkers gevraagd hebben of zij bezwaar hadden en in overleg met vakbonden en bestuur, met een jaar opgeschoven. Op 1 januari 2022 houdt DNWG (Enduris) op te bestaan. En is er dus ook één OR. Dan heb je misschien een OR zonder leden van DNWG. Dat leek ons geen goed idee. De meeste OR-leden blijven aan boord tot en met de integratie. Die integratie doen we dan met elkaar in deze OR.’