intern
Target
(2,56%)
Aantal
banen
Gerealiseerd
in 2021
Stedin
3.512,4
89,9
91,0
101%
DNWG
516,0
13,2
3,0
23%
Totaal Stedin Groep
4.028,4
103,1
94,0
91%
Werkgelegenheid en werkgeverschap
Binnen de veranderende omgeving zetten wij in op het behoud van werkgelegenheid. Door steeds beter op basis van data vooruit te kijken, zijn we in staat proactief te kiezen of we een vacature met een interne collega kunnen vervullen of dat we tijdelijk of vast een externe kracht aantrekken.
Inzet van werk-naar-werk
We ontwikkelen tijdig onze organisatie en medewerkers om voorbereid te zijn op de toekomst en borgen daarmee werkgelegenheid. We zetten in op het ontwikkelen van competenties van de toekomst. En we hebben het mobiliteitsbureau verder ingericht om medewerkers te ondersteunen. Dit kan als iemand zelf toe is aan een nieuwe stap, of omdat de afdeling dusdanig verandert en medewerkers daarom op zoek moeten naar een passende plek binnen Stedin. Bij de vier reorganisaties (Business Support Services, Markt, Samen Sterker en Wagenbeheer) in 2021 hebben we betrokken medewerkers intensief begeleid, vanaf de fase van de aankondiging van de verandering tot aan eventuele boventalligheid door een reductie van functies of een mismatch op functies. Gedurende die hele periode zetten we in op ‘van werk-naar-werk’. Zowel binnen als buiten Stedin. Hiervoor hebben we een werkwijze ontwikkeld die zorgvuldig en transparant is. Als we met onze inzet op scholing en interne mobiliteit niet de benodigde resultaten behalen, zetten we het vangnet vanuit onze sector-CAO in om collega’s buiten Stedin van werk naar werk te begeleiden.
Flexibel werk
Het flexibel inzetten van uitzendkrachten beperken we zoveel mogelijk, afhankelijk van het type werk. Voor tijdelijke, niet-reguliere arbeid kiezen we bewust voor inzet van de flexibele schil. Dit kan het geval zijn voor tijdelijke projecten, tijdelijke ondersteuning (bijv. vervanging vanwege zwangerschapsverlof), wanneer tijdelijke specifieke expertise vereist is en voor competenties die zeer schaars zijn (bijv. specialistisch IT-personeel). Het inzetten van tijdelijke contracten doen wij uiteraard binnen de daarvoor gestelde regels over aantal en duur. Wij checken periodiek onze
flexibele schil op inzetduur, kwaliteit en kosten. Daarmee voorkomen wij onnodige kosten en het verlies van kennis. Ook stimuleren we hiermee de mogelijkheid van doorstroom van interne collega’s.
Het aandeel externe ten opzichte van interne medewerkers bedroeg in 2021 15,7% (2020: 14,2% / 2019: 15,6%). De impact van de coronacrisis op het werkaanbod heeft deze verhouding beïnvloed. Hier vindt u alle kengetallen over het personeelsbestand van Stedin Groep.
CAO
Afgelopen jaar is een nieuwe cao afgesloten. De korte looptijd van 20 maanden (van 1 mei 2021 tot en met 31 december 2022) maakt het mogelijk om op kortere termijn vervolgstappen te zetten op het gebied van duurzame inzetbaarheid. In het kader van de Maatwerkregeling Duurzame Inzetbaarheid & Eerder Uittreden (MDIEU) is een sectoranalyse uitgevoerd. Mede op basis hiervan hebben de netbeheerders samen met de vakbonden een gezamenlijke visie op duurzame inzetbaarheid ontwikkeld. Hiermee kunnen CAO-partijen, zowel op sectoraal-als bedrijfsniveau, passende maatregelen treffen om die inzetbaarheid (verder) te verbeteren. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar de belasting en belastbaarheid van medewerkers in de wacht- en storingsdienst.
Ondernemingsraad
Conform de Wet op de Ondernemingsraden heeft Stedin Groep een Ondernemingsraad (OR). Elke twee weken is er overleg tussen het dagelijks bestuur van de OR en de CEO van Stedin Groep. Een overleg met alle leden van de OR vindt ongeveer zes keer per jaar plaats. Daarnaast hebben de OR, raad van bestuur en raad van commissarissen een drieradenoverleg en maakt de voorzitter van de OR onderdeel uit van de Strategische Coalitie. De OR bestaat uit verschillende commissies, zodat zij goed op de hoogte is van wat er speelt in de organisatie. Er wordt zoveel mogelijk in co-creatie gewerkt, waarbij de OR vroeg wordt betrokken bij diverse trajecten.
Interview Alco de Lange - Voorzitter OR Stedin Groep
‘Laten we nog meer organiseren vanuit vertrouwen!’
Hoe gaan we om met onze medewerkers en wat betekenen veranderingen voor hen? Van digitalisering tot een nieuw beoordelingssysteem: dat is steeds de kernvraag voor de OR.
Wat waren voor de OR de belangrijkste onderwerpen in 2021?
Alle belangrijke trajecten binnen Stedin Groep, van het werken in ketens tot financieringsvraagstukken komen bij de ondernemingsraad langs. We hebben ons intensief met de lange termijn-financiering bezig gehouden. Natuurlijk speelde ook de integratie met DNWG. En dan is er uiteraard de energietransitie en de wisselende maatregelen vanwege Covid-19. We hebben ook gesprekken gehad over het uitbesteden van werk. Wat is daarin de beste koers? En als je meer gaat uitbesteden en ons werk meer controlerend wordt, hoe zorg je dan dat je de betreffende medewerkers op tijd in die beweging meeneemt? Ook digitalisering is een belangrijk onderwerp: we zouden bijvoorbeeld veel zaken kunnen gaan monitoren: van je laptop tot je bedrijfsauto, maar willen we dat? Ten slotte hebben wij ons hard gemaakt voor het structureel verbeteren van de storingswachtdienst. In plaats van een steeds zwaardere belasting voor een kleiner wordende groep collega’s zien we daar graag dat er een grotere ‘pool’ wordt gecreëerd waarbij vele handen het werk lichter maken.
Wat waren voor jou hoogtepunten dit jaar?
Eén van de hoogtepunten is de pilot die gestart is met de rol van HR-bemiddelaars. Stel dat je in je werk ergens tegenaan loopt: flauwe grappen, een slechte relatie met je leidinggevende, waar kun je dan terecht? De HR-bemiddelaar is een soort mediator die dat soort zaken actief bespreekbaar maakt en ze daarmee vaak ook oplost. De OR heeft deze pilot samen met HR en de vertrouwenspersonen opgezet. Ook was er in november weer aandacht voor sociale veiligheid door het uitreiken van de door de OR geïnitieerde Gouden Sociale Veiligheidsschoen.
Er nemen al 3 leden van de OR van DNWG deel aan de OR van Stedin Groep, van wie 1 in ons Dagelijks Bestuur. Daarmee waren wij als OR eigenlijk al ruim voor 1 januari 2022 geïntegreerd. Dat heeft ons veel gebracht.
We zijn verder blij met de groei van onze Netwerkende OR leden. Zij zijn geen OR lid, maar vormen een belangrijke, meedenkende schil om de OR heen. In een 6-wekelijks ‘NOR spreekuur’ houden wij hen op de hoogte van wat er speelt en omgekeerd kunnen zij vragen en zorgen aan ons meegeven. Qua interne samenwerking maakten we ook dit jaar weer mooie stappen. Ons OR Dashboard waarin nuttige informatie wordt bijgehouden, helpt ons hierbij enorm.
En wat was een dieptepunt?
De coronacrisis. Ook in 2021 leverde dit weer de nodige uitdagingen op. En het zijn uiteraard trieste dieptepunten als collega’s overlijden na een besmetting. Door elke 2 weken overleg te voeren met de directeur Veiligheid hebben we veel spanningen en zorgen kunnen wegnemen. Wij geven als OR de geluiden van de werkvloer door en daar wordt dan ook direct wat mee gedaan.
Verkiezingen
Onze zittingsperiode hebben we met steun van de RvB en medewerkers eerder al een jaar verlengd vanwege de integratie met DNWG. In mei 2022 eindigt daarmee onze periode van 5 jaar. We gaan een mooie campagne neerzetten om gemotiveerde collega’s en een goede afspiegeling van onze organisatie de nieuwe OR te laten vormen!