Marktfacilitering

Het leveren van tijdige en correcte data over het energie­verbruik van onze klanten aan TenneT en marktpartijen noemen we marktfacilitering. In 2023 is in het licht van congestiemanagement het belang van het correct en tijdig meten van de afname en invoeding van energie sterk toegenomen. Zo wordt er gecontroleerd of het gecontracteerde capaciteitsgebruik niet wordt overschreden om overbelasting van het net te voorkomen.

KPI's

Toelichting

Eenheid

Resultaat 2022

Target 2023

Resultaat 2023

Target 2024

Marktfacilitering

Dataverstrekking slimme meter*

Het tijdig en volledig ter beschikking stellen van slimme meter data voor energiediensten en marktprocessen.

%

97

≥ 97

98

≥ 98,5

  1. * Deze KPI zal in 2024 worden aangepast naar 'Data verstrekking slimme meter P4 First Time Right'

Netrekenen en datakwaliteit

Het achter de schermen rondrekenen van alle energiestromen die door de netten van Stedin worden getransporteerd, is een belangrijke pijler van onze bedrijfsvoering en fundamenteel voor het functioneren van de energiemarkt als geheel. We gebruiken deze informatie onder andere om betere analyses te maken van (de toestand van) ons net. Dit helpt ons om het net optimaal te benutten.

Voor netrekenen is goede datakwaliteit essentieel. Dit jaar hebben we daarom ingezet op het verder verbeteren van datakwaliteit. Op basis van steeds meer automatische datacontroles wordt datavervuiling direct bij de bron gedetecteerd en opgeschoond.

Centraal Meetdata Platform

Marktfaciliteren is voor een groot deel het delen van data die we uitlezen uit de slimme meter. Het uitlezen van data via slimme meters is in 2023 sectorbreed met 40% toegenomen ten opzichte van 2022. Stedin ontving in 2023 zo’n 260 miljoen dataverzoeken per maand. In 2022 waren dat er circa 185 miljoen.
Om al dit dataverkeer te faciliteren is in september 2023 het Centraal Meetdata Platform ontwikkeld door EDSN in samenwerking met alle netbeheerders. Via dit platform delen we data die we per kwartier uitlezen uit de slimme meters. Metingen per kwartier maken ‘dynamische energietarieven’ mogelijk. Met toestemming van de klant wordt per kwartier de afname en invoeding van de desbetreffende aansluitingen gemeten. Op die manier kunnen leveranciers hun energie nauwkeuriger inkopen en hun klanten afrekenen op basis van de prijzen op de energiemarkt. .

Allocatie 2.0

De hoeveelheid energie die in het net wordt gestopt moet altijd evenveel zijn als de hoeveelheid energie die wordt verbruikt (allocatie). Met speciale rekenmethoden schatten netbeheerders in hoeveel energie ze denken dat hun klanten gaan gebruiken. Door de toename van duurzame opwek, elektrisch vervoer en de klimaatverandering zijn deze rekenmethoden steeds minder nauwkeurig geworden.

Met het landelijke programma Allocatie 2.0 werken we samen met andere regionale en landelijke netbeheerders en marktpartijen aan een energiesysteem dat flexibel is en daarmee duurzaam en toekomstbestendig kan zijn. In het kader van dit programma is in april 2023 een nieuwe, nauwkeuriger methode ontwikkeld om energiestromen toe te wijzen aan de diverse energiepartijen.

Marktfacilitering: feiten en cijfers 2023

  • Transportkosten in rekening gebracht bij onze klanten: omzet van 1.584 miljoen in 2023 (2022: 1.134 miljoen)

  • Maandelijkse validatie van verbruik op ongeveer 51.000 grootverbruik en zakelijke aansluitingen.

  • Switches (naar een andere energieleverancier) van klanten op 432.856 aansluitingen verwerkt (2022: 429.296 aansluitingen). De flinke daling van 2022 t.o.v. 2021 lag voor een groot deel aan de hoge energietarieven. We hebben in 2023 nog niet het normale niveau bereikt al nemen we een lichte stijging waar.

  • Controles op 24.374 GWh getransporteerde hoeveelheid elektriciteit en 3.602 miljoen m3 gas in 2023 (2022 resp. 20.746 GWh en 3.782 miljoen m3).

  • Aantal aansluitingen zonder energiecontract 58.636 (2022: 54.384).

Slimmemeterdata

Om de energietransitie mogelijk te maken, hebben we slimme netten nodig die inzicht geven in de status van het net. Deze data geven samen met de klantvraag belangrijke informatie om te kunnen voorspellen waar in de toekomst mogelijk knelpunten ontstaan in ons net. Tegelijkertijd werken we met partners aan innovatieve oplossingen die de energietransitie kunnen versnellen. Voor de energietransitie is inzicht in verbruik en betere afstemming van verbruik en levering van energie van groot belang. Het goed doorgeven van slimmemeterdata aan bijvoorbeeld energieleveranciers, maakt dat deze betere inschattingen kunnen maken van de ontwikkeling in energiebehoeftes. Hierdoor kunnen we congestie voorkomen.

Op het laagspanningsnet wordt de slimme meter sinds de ‘Gedragscode Slim Netbeheer’ in werking is getreden niet alleen gebruikt om de meterstanden uit te lezen. Bijvoorbeeld bij spanningsklachten kan de spanning worden uitgelezen en bij stroomstoringen kan de status van een meter worden opgevraagd om de storing te kunnen lokaliseren. Lees hier meer over in het hoofdstuk 'Beheren'.

Connectiviteit voor het uitlezen van slimme meters

Met Enexis en Alliander hebben we in 2023 verder samengewerkt aan de gezamenlijke telecomstrategie (‘Samen, Flexibel, Nu’). Het eerste initiatief uit deze strategie is de gezamenlijke aanbesteding van een simkaart (sector eSIM), daarmee creëren we een flexibele en toekomstvaste oplossing voor het uitlezen van slimme meters.