Operationele segmenten

3 Operationele segmenten

Bedrijfssegmenten worden onderscheiden in overeenstemming met de bestuurlijke en interne rapportagestructuur van Stedin Groep. Met ingang van het boekjaar 2022 zijn de segmenten gewijzigd, omdat de integratie tussen DNWG en Stedin afgerond is. Netbeheerder Enduris is gefuseerd met en opgegaan in Stedin Netbeheer, alsook een aantal andere entiteiten van de voormalige DNWG Groep, waardoor het onderscheid tussen Stedin en DNWG niet meer zichtbaar is en ook niet op deze manier intern wordt gestuurd. De vergelijkende cijfers zijn hierop aangepast. De segmenten zijn:

Segment 'Netbeheerder Stedin'

Het bedrijfssegment 'Netbeheerder Stedin' bestaat uit het gereguleerde domein: de netbeheerder Stedin. Stedin beheert de gas- en elektriciteitsnetten in haar verzorgingsgebied. Vanaf 1 januari 2022 is de netbeheerder Enduris volledig opgenomen in netbeheerder Stedin en zit dan in dit segment.

Segment 'Overige en eliminaties'

De belangrijkste onderdelen van het segment 'Overige en eliminaties' zijn de infrastructurele-, meet- en stoomnetwerkdiensten van NetVerder, de infastructuurverlening op het gebied van warmte door DNWG Warmte, de activiteiten van de houdstervennootschap en de kostenentiteiten zijnde Stedin Groep Personeels BV en Stedin Groep Services, alsmede de eliminatie van de onderlinge transacties. Deze onderdelen zijn - gezien de niet-materiële omvang - niet zelfstandig als een ‘rapportagesegment’ aan te merken volgens de criteria van IFRS 8 ‘Operating Segments’ en derhalve verwerkt binnen het segment 'Overige en eliminaties'.

De balansen per operationeel segment worden niet periodiek gerapporteerd in de interne managementinformatie en daarom heeft Stedin Groep besloten deze niet te presenteren. De door Stedin Groep gehanteerde waarderingsgrondslagen van de jaarrekening van de Groep worden ook voor de segmentrapportage gehanteerd.

De bedrijfsresultaten hebben geen cyclisch karakter en worden niet in materiële zin beïnvloed door seizoenspatronen.

3.1 Opbrengsten, bedrijfsresultaat en investeringen per segment

Stedin Groep is uitsluitend in Nederland actief en de opbrengsten van Stedin Groep worden volledig gerealiseerd in Nederland. Conform de vereisten van IFRS 15, disaggregeert de volgende tabel de netto-omzet over 2022 in categorieën die inzicht geven in hoe de aard, omvang, timing en onzekerheid van de omzet en kasstromen worden beïnvloed door economische factoren.

Hierbij heeft Stedin Groep voor het gereguleerde domein zoveel mogelijk aansluiting gezocht bij de periodieke rapportages die vereist zijn door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De tabel bevat ook een aansluiting van de gedisaggregeerde omzet met de segmentinformatie op basis van de bestuurlijke en interne rapportagestructuur:

Netto-omzet

- Gereguleerde transport-, aansluit- en meetdiensten Elektriciteit

866

866

- Gereguleerde -transport-, aansluit- en meetdiensten Gas

- Infradiensten en overige

53

37

90

Overige baten

12

5

17

Totaal bedrijfsopbrengsten

Bedrijfskosten

883

18

901

Afschrijvingen en bijzondere waardemutaties op materiële en immateriële vaste activa

322

24

346

Totaal bedrijfskosten

Bedrijfsresultaat

86

86

Financiële baten en lasten

6

Resultaat na belastingen deelnemingen*

3

Resultaat voor belastingen

92

59

Belastingen

10

Resultaat na belastingen

67

44

1. * Resultaat na belastingen deelnemingen betreft met name de verkoop van TUMS aan Censo per 10 februari 2022.

De investeringen in 2022 op basis van de bestuurlijke en interne rapportagestructuur zijn:

Investeringen in materiële, immateriële en gebruikrecht vaste activa

701

21

722

De opbrengsten en resultaten over en investeringen in 2021 op basis van de bestuurlijke en interne rapportagestructuur zijn:

Netto-omzet

26

695

Vaste activa per land

De vaste activa van alle segmenten hebben betrekking op in Nederland gevestigde entiteiten.

Grote klanten

Stedin Groep heeft geen klanten waarvan de omzet per klant 10% of meer bedraagt van de totale omzet.