Interactie met onze omgeving
Het 'in contact zijn met onze omgeving' is een steeds belangrijker onderdeel van onze taak en ons dagelijks werk. Op alle niveaus. Luisteren en in gesprek zijn met onze stakeholders is een onmisbare stap naar 'de goede dingen juist doen', een gedeeld begrip hebben van de uitdagingen waar we in de energietransitie voor staan en aangesloten zijn en blijven bij wat de omgeving van ons vraagt en eist. Onze missie is 'Samen werk maken van een leefwereld vol nieuwe energie'. Dat doen we actief op onze drie strategische speerpunten en op de door ons en onze stakeholders geprioriteerde materiële onderwerpen.
Het belang van deze materiële onderwerpen is ook terug te zien in de nevenfuncties die onze leden van de raad van bestuur vervullen. Zie ook Personalia raad van bestuur Stedin Groep.
Onze stakeholders
Onze stakeholders zijn de mensen, groepen of instanties die invloed hebben op Stedin Groep en andersom. De contacten met onze stakeholders zijn deels gestructureerd maar vinden afhankelijk van het onderwerp ook ad hoc plaats. Het publieke en gereguleerde karakter van Stedin Groep bepaalt voor een groot deel de onderstaande indeling in stakeholdergroepen.
Intern: medewerkers
Extern: particuliere en zakelijke klanten, aandeelhouders, investeerders en rating agencies, overheid, politiek, toezichthouders, energieketen, publieke organisaties, lokale omgeving, NGO's en maatschappelijke organisaties, leveranciers, media, lidmaatschappen, belangenverenigingen en brancheorganisaties, kennisinstellingen en partners.
Beleidsmakers en -kaders
Stedin Groep wil een verbindende rol spelen in de transitie naar een nieuw energiesysteem zodat deze veilig, duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar blijft. De kerntaken van ons als netbeheerder worden door de transitie geraakt en bestaande beleidskaders moeten worden aangepast om de nodige veranderingen mogelijk te maken. De belangen van Stedin Groep zijn hier, vanwege onze publieke functie, maatschappelijke belangen. We gaan constructief het gesprek aan met de stakeholders in het maatschappelijk veld en we brengen onze ervaring en expertise in. Meestal doen we dit in samenwerking met Netbeheer Nederland. Deze gesprekken worden altijd gevoerd door medewerkers van Stedin Groep. We huren niet structureel een Public Affairs bureau in. Ook doneert Stedin Groep geen gelden aan politici, politieke partijen of overheidsinstellingen.
Omgevingsmanagement
Voor de energietransitie zijn veel en soms grote aanpassingen nodig die ook om ruimtelijke aanpassingen vragen. Voor het maatschappelijk draagvlak hiervoor is strategisch omgevingsmanagement noodzakelijk. Om een gemeenschappelijk standpunt en draagvlak te creëren betrekken wij zo vroeg mogelijk andere organisaties en stakeholders om plannen op elkaar af te stemmen. We doen dit bijvoorbeeld door data over onze netten openbaar te maken en door convenanten en overeenkomsten voor structurele samenwerking af te sluiten met gemeenten en andere partijen. In 2023 gaat de nieuwe Omgevingswet in werking en dan is participatie een vereiste waar het nu nog vrijblijvend is.
Maatschappelijk betrokken ondernemen
Vanuit onze maatschappelijke rol zijn we ook in 2022 terughoudend met sponsoractiviteiten. Onze keuze voor sponsoring of een financiële bijdrage past binnen initiatieven waarbij we onze primaire kerntaken in de energietransitie zichtbaar maken en energiegebruikers meenemen in de veranderende energiewereld. Daarnaast hebben we in 2022 gekozen om initiatieven te sponsoren waarbij wij ons (werkgevers)merk, met name in ons verzorgingsgebied, meer zichtbaar maken. Belangrijk doel hierin is om nieuwe collega’s aan te trekken. Onze belangrijkste initiatieven in 2022 waren: de ondersteuning van de Energiebank in Rotterdam en Den Haag, het sponsoren van de Delta Ride for the Roses in Goes en het sponsoren van diverse voetbalteams verspreidt in ons verzorgingsgebied.
De Energiebank
De Energiebank heeft als doel om energie als eerste levensbehoefte beschikbaar te houden voor huishoudens, die te weinig geld hebben om hun energierekening te betalen. De hulp van Stedin zit zowel in mensen als in middelen. Daarnaast doneren we jaarlijks € 8.000. In 2022 was de Energiebank ook weer één van de goede doelen als onderdeel van het eindejaarsgeschenk. Stedin-medewerkers konden kiezen voor een persoonlijk cadeau of voor een financiële bijdrage aan een goed doel. Hierdoor konden we aan de Energiebank Rotterdam en Den Haag een extra bedrag van € 1.150 overhandigen. In 2022 hebben we 65 coaches ingezet en 80 huishoudens bezocht. De doelstelling om 200 huishoudens te ondersteunen en daarbij 80 actieve coaches in te zetten is niet behaald. In 2023 blijft de doelstelling gelijk.
Versterking werkgeversmerk
Op 11 juni 2022 vond in Goes een groot wielerevent plaats: de Delta Ride for the Roses. Hét fietsevenement in Zeeland voor jong en oud met één gemeenschappelijk doel: geld ophalen voor kankeronderzoek. Stedin is ‘Official Partner’ van het event geweest door een bedrag van € 10.000,- te doneren. Deze sponsoring heeft, naast de financiële bijdrage aan kankeronderzoek, bijgedragen aan de positionering in Zeeland. Met verschillende communicatie-uitingen is het Stedin (werkgevers)merk in deze regio, zowel in de aanloop naar, als tijdens het event, positief onder de aandacht gebracht.
In de zomer is er intern een oproep aan collega’s gedaan om hun voetbalteam (of dat van een familielid) aan te melden voor voetbalsponsoring. Ook via deze weg willen we de positionering van Stedin in ons verzorgingsgebied én het werkgeversmerk onder de aandacht brengen. Het aantal aanmeldingen van teams was overweldigend en middels een loting zijn 21 teams gesponsord. Per team is een vast bedrag ontvangen van € 750,- voor de sponsoring van shirts, jasjes of (score)borden langs de kant – afhankelijk naar de behoefte van het team. Daarnaast heeft elk team een pakket met bidons en voetbaltassen ontvangen met Stedin opdruk en verwijzing naar de werkenbijstedin website. Totale sponsorkosten hiervan waren in 2022 € 23.740,-
Ook dit jaar hebben alle medewerkers van Stedin in december een eindejaarsgeschenk ontvangen. Naast de Energiebank zijn er nog 5 andere goede doelen waaruit collega’s konden kiezen om hun eindejaarsgeschenk aan te doneren. Aan deze overige goede doelen is in totaal € 8.225 gedoneerd.
Daarnaast zetten wij ons actief en breed in voor een inclusieve samenleving.
In onderstaande tabel geven we zicht op de vele contacten die wij met onze belangrijkste stakeholders hebben.
Stakeholder | Toelichting | Materieel onderwerp |
|---|---|---|
Medewerkers |
| 78 |
Klant consument |
| 12347 |
Klant zakelijk |
| 1234567 |
Aandeelhouders Investeerders en |
| Alle materiële thema's 2578910 |
1Leveringszekerheid2 Betaalbare en efficiënte dienstverlening 3Klanttevredenheid 4Stakeholderdialoog en omgeving 5Investeren in infrastructuur 6Slimme netten, datatechnologie en innovatie 7Veiligheid en (cyber)security 8Goed werkgeverschap 9Impact op mens en milieu10Financiële, economische prestaties |
Stakeholder | Toelichting | Materieel onderwerp |
|---|---|---|
Overheid |
| 1234567910 |
Politiek |
| 245610 |
Toezichthouders |
| 125678910 |
Energieketen |
| Alle materiële thema's |
Publieke organisaties |
| 1234567 |
Lokale omgeving |
| 3413 |
NGO's en maatschappelijke organisaties |
| 89 |
Leveranciers |
| 2347 |
Media |
| Alle materiële thema's |
Lidmaatschappen |
| 123467 |
Kennisinstellingen Partners |
| 468 8 567 |
